Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3

Najčastejšie klamstvá o zdravých potravinách

Najčastejšie klamstvá o zdravých potravináchS jemným pritiahnutím za vlasy by sa dalo povedať, že všetko, čo dnes vieme o zdravej výžive je nesprávne ak sa dáme nachytať reklamám a veľkým písmenám na obale toho čo kupujeme (ignorujúc malé písmenká).

 

Naša strava dneška sa s tou spred štvrťstoročia veľmi ťažko porovnáva, nakoľko napríklad v párkoch nájdeme len malé množstvo mäsa, v jogurte budeme častokrát márne hľadať živú kultúru, maslo sa na pulty dostane v niektorých prípadoch až potom, čo strávilo rok vo veľkokapacitných mraziakoch a podobne. Naša strava obsahuje potraviny zahltené chemickými látkami, ktorých mená sa veľmi ťažko vyslovujú, jeme nezdravé mäso zo zvierat, kŕmených hormónmi a antibiotikami a pijeme presladené nápoje. Preto sa nemôžeme čudovať, že v krajinách, kde si „poctivé“ jedlo ľudia nemôžu dovoliť kupovať hrozivo narastá obezita.

 

Čo je však najsmutnejšie – všetci sa pomaly stávame obeťami potravinárskeho priemyslu.

 

Vyzbrojíme vás teda znalosťami, ktoré vám pomôžu urobiť tie najlepšie voľby v prospech svojho zdravia a pozastavíme sa pri klamstvách o „zdravej výžive“.

 

Lož č.1: Strava s nízkym obsahom tukov a vysokým obsahom sacharidov je optimálna

 

Odporúčanie nízkotučného stravovania u väčšiny dietetických inštitúcií je nie len neefektívne, ale je aj možné, že je vyložene škodlivé. Z viacerých vyšetrení vysvitlo, že nízkotučná strava v skutočnosti zhoršuje rad dôležitých rizikových faktorov, zvýši hladinu trigliceridov, zníži (dobrý) cholesterol HDL, a zmenší rozmer LDL častíc. Čo je však najhoršie – tuk v nízkotučných potravinách býva často nahradený zložkami (medzi ktorými sa nachádza napríklad soľ a cukor a tiež ingrediencie, ktoré narobia viac škody, ako osohu). Štúdie ukázali, že strava s nízkym obsahom tuku  paradoxne neprispieva k chudnutiu, ako to robí strava s vysokým obsahom tuku a nízkym obsahom sacharidov.

 

Tučné ryby, avokádo, orechy, olivový olej a mnohé potraviny z vysokým obsahom tuku by sme nemali vôbec vylúčiť zo svojho jedálnička. Apropo, viete, že je dokázané, že ľudia preferujúci  nízkotučné jedlá a výrobky ich skonzumujú (čo sa veľkosti porcie týka) takmer o 50% viac, ako ľudia, ktorí tieto potraviny nemajú v obľube? Mnoho rokov nám bolo systematicky vtĺkané do hláv, aby sme sa vyhli nasýteným tukom – analýza 350 000 pacientov po celom svete však ukázala – respektíve neukázala žiaden vzťah medzi kardio ochoreniami a nasýtenými tukmi. V súčasnosti je tiež ohlásený návrat bravčovej masti do nášho jedálnička a vôbec to nie je náhodou.

 

 

Lož č.2: Vaječný mýtus

 

Vajcia sú jednou z najviac výživných potravín na svete. Tento fakt už je roky „prebíjaný“ mýtmi o ich škodlivosti. Vajcia obsahujú veľké množstvo cholesterolu, a preto si mnohí mysleli, že spôsobuje srdcové ochorenie.


Štúdia však ukázali, že cholesterol vo vajíčku nezvýši hladinu „zlého“ cholesterolu v krvi. Vajcia zvýšia hladinu HDL „dobrého“ cholesterolu v krvi, a vôbec nesúvisia so zvýšeným nárastom rizika srdcových chorôb. Slepačie vajce je neuveriteľne zdravé jedlo, ktoré je plné vitamínov, minerálov a obsahuje pre mozog a náš zrak prepotrebné nutrienty -výživové látky. Nutrienty vo vajíčku sú dostatočné k tomu, aby sa jedna oplodnená bunka premenila na zárodok malého kuriatka. Už tento samotný fakt by mal skeptikom mnohé napovedať.  Nezabúdajme, že takmer všetky výživové látky sú v žĺtku, bielok nie je nič iné, len bielok. Najväčšou absurditou v histórii je neodporúčať konzumovať žĺtok z vajíčka.

 

Lož č.3: Rastlinné oleje sú najzdravšie

 

Niektoré rastlinné oleje sú veľmi užitočné, napríklad olivový. Iné, ako je sójový, kukuričný a tie, ktoré nájdeme u väčšiny spracovaných potravín obsahujú látky (omega-6 mastné kyseliny), ktoré spôsobujú vnútorné zápaly. Okrem toho konzumovanie potravín obsahujúcich omega-6 mastné kyseliny v skutočnosti značne zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení. Ľudstvo začalo konzumovať rastlinné oleje len pred cca sto rokmi, preto že dovtedy nemali vhodnú technológiu na ich spracovanie. No od samotného počiatku ich výroby ich prezentovali ako vhodné pre zdravú výživu a tento mýtus pretrval dodnes.

Varenie s olejmi so zdravými zdrojmi tukov (olivový, kokosový olej), sa dá prirovnať ku kvalitnému maslu.

 

Lož č.4: Len bezlepkové potraviny vám pomôžu schudnúť

 

Poďme konečne vyvrátiť mýtus o potravinách, ktoré neobsahujú lepok: lepok nemá žiadne kontraindikácie na zdravú výživu, a väčšina ľudí vôbec nemusí premýšľať o tom, že sa bude stravovať „bezlepkovo“.

 

Celý bezlepkový ošiaľ vznikol nepochopením rozdielov medzi ľuďmi tvoriacimi zdravú populáciu a pacientmi s celiakiou či syndrómom dráždivého čreva. U nich bezlepková diéta zaberá, no podsúvať ju každému je rovnaký nezmysel, ako podsúvať inzulín zdravému človeku len preto, že u cukrovkára má liečivé účinky.

 

Lož č.5: Mýty o zdravých potravinách

 

Reklama je reklama. Predáva a prináša zisk. A tak sa dnes takmer na každom balení potravín stretneme s nápisom poukazujúcim na ich užitočnosť. Formulka „vhodný pre vaše zdravie“ je častokrát len reklamným ťahom výrobcu. Pripomeňme si pseudo-oleje, vytvorené pre zdravie srdca, ktoré sa prakticky nedajú vyrobiť. Aspoň nie, aby pomáhali vášmu srdcu.Tu je dobrá rada: nevenujte pozornosť tomu, čo je napísané na prednej strane produktu, pozrite si na zadnej strane jeho zloženie, kde nájdete objektívne informácie, zoznam ingrediencií a výživové hodnoty.

 

Zoberte si k tomu radšej lupu, lebo tak drobné písmenká nenájdete ani u očného lekára. Pred rokom sa vysokoškoláci z Belgicka rozhodli vytvoriť zoznam potravín v bežných obchodoch, v ktorých sa nachádza kukuričný škrob či už ako zahusťovač, alebo pre lacné zvýšenie objemu a trvanlivosti potraviny. Vzdali to. Kukuričná múčka bola takmer všade. Aj v horčici, kečupe, lekvári, zmrzline jogurtoch, čokoláde a v potravinách, kde by ste ju nikdy nečakali. Je toto normálne? Odpovedzte si sami.

 

 

Prečítajte si ďalšie zaujímavosti v článkoch v sekcii Ostatné jedlá a nápoje


 

© WEBY GROUP
Publikovanie a ďalšie šírenie článkov zo zdrojov internetového portálu DobraRada.sk alebo ich jednotlivých častí, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti WEBY GROUP s.r.o zakázané.

V prípade, že máte o ďalšie šírenie článkov záujem, kontaktujte nás na adrese info@dobrarada.sk

 

Foto: infoniac.ru

Autor: ivan nôta


 
avatar_to_doma.jpg

Neuveriteľné...krčmu vymenil za internet!

Handlová-Odkedy majú doma internet za jedno euro mesačne, manžel ledva vytiahne päty z domu.


 

VY EŠTE NEMÁTE REKLAMU NA DOBREJ RADE?

Možnosť textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru


 
04.jpg

11 zaujímavých spôsobov využitia banánovej šupky


O výhodách banánovej dužiny ste už určite počuli v súvislosti s dodávaním stopových prvkov pre vaše telo. Nemenej užitočná je aj jeho šupka a to z mnohých hľadísk, o ktorých netušíte. Ak vyhadzujete šupky z banánov, tento článok je práve pre vás!


 
07.jpg

Spôsoby ovládania osvetlenia schodiska

Najpohodlnejšie sú samozrejme pohybové senzory. Práve ony umožňujú okamžite osvetliť schodisko ihneď ako k nemu pristúpi osoba, ktorá chce po ňom vyjsť nahor alebo zísť dolu. Zvážte však, či je tento spôsob ovládania schodiskového osvetlenia pre vás tým p


 
a.jpg

Ako roztiahnuť topánky, ktoré tlačia


V predajni s obuvou neodoláte topánkam, ktoré vám padnú do oka. Vyskúšate si ich, kúpite a po príchode domov zistíte, že predsa len nie sú až také voľné (hoci v obchode sa zdalo, že je všetko v poriadku). Čo robiť?


 

Guľky plnené rumovou plnkou

Z čokolády, cukru, mletých orechov, bielku a rumu vypracujte tuhú hmot ...

Využite registráciu a nechajte sa pohodlne informovať o novinkách na našej stránke

:
:
Zabudli ste heslo
Registrovať
gauc.jpg

Jednoduché a lacné úpravy interiéru

Vaše bývanie by si zaslúžilo rekonštrukciu, ale chýbajú vám čas a peniaze. Interiér pritom môžete vylepšiť dekoráciami prakticky za pár eur.


 

dnes je: 27.2.2017

meniny má: Alexander

podrobný kalendár

20086110

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Alexander | Pondelok 27.2.2017 |
ÚvodÚvodná stránka