Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3

Pravda a mýty o jedle

Pravda a mýty o jedle1. Špenátový omyl

 

Obyčajná tlačová chyba zapríčinila vznik mýtu o zázračnej zelenine. V roku 1870 omylom posunuli desatinnú čiarku pri publikovaní výsledkov výskumu o špenáte. Odrazu obsahoval desaťnásobne viac železa ako v skutočnosti. Túto chybu objavili až v roku 1937, no mýtus bol už tak zakorenený, že mu podľahli nielen ľudia, ale aj Pepek námorník z kresleného seriálu.

 

Až v roku 1981 sa pravda o špenáte dostala do širšieho povedomia. To však nemení nič na skutočnosti, že špenát je jedna z najzdravších listových zelenín. Už síce nie je „železným kráľom“ , no na 100 gramov obsahuje len 22 kalórií, málo uhľohydrátov a tukov, vysoké množstvo proteínov a iných vitamínov. Je ideálnou zložkou stravy pri redukčných diétach.

 

2. Zázrak menom čokoláda

 

V našom podvedomí je takmer napevno zakorenená predstava o tom, že od čokolády sa priberá. Je to pravda, no iba vtedy, ak konzumujeme niečo, čo sa iba tvári, že čokoládou je. Tá ozajstná čokoláda pôsobí na náš organizmus priam blahodarne. Pravá čokoláda musí obsahovať minimálne 70% kakaa a mala by byť horká. Kakao v spojení s čokoládou sú bohatými zdrojmi antioxidantov. A tie pôsobia na naše srdce (a nielen naň) tak priaznivo, že by sme mali čokoládu trvalo zaradiť do nášho jedálnička.

 

Čokoláda priaznivo ovplyvňuje náš krvný tlak, chráni srdce a cievy, posilňuje organizmus v boji s voľnými radikálmi. Horúca čokoláda bola už v časoch starých Aztékov posvätným nápojom. Preslávila sa dokonca, ako účinné afrodiziakum.

 

3. Zemiakový strašiak

 

Zemiaky majú vysoký glykemický index. Táto veta stačila na to, aby sme podľahli panike. Glykemický index meria nárast obsahu cukru v krvi človeka počas 2-3 hodín, ktorý nastane po konzumácii jedla. A my sa jednoducho bojíme, aby sme nepribrali. Lenže pravda je úplne inde. Uhľohydráty z našej stravy prúdia priamo do nášho krvného obehu, aby sa z nich stal krvný cukor. Mozog, nervový systém, červené krvinky a bunky v obličkách používajú na svoj chod výhradne cukry. 20% denného príjmu kalórii spotrebúva mozog, čo znamená, že po jedle sa musí do krvného obehu dostať veľa uhľohydrátov, aby tento orgán pracoval efektívne.

 

Medzi prvými, ktorí na to prišli, boli (čuduj sa svete) špičkoví športovci. Atléti si doslova vyberajú jedlá s vysokým glykemickým indexom. Obnovujú si tým zásoby glykogénu, ktorý sa uvoľňuje zo svalstva a pečene do krvného obehu. Vo všeobecnosti platí – ak chcete byť silní a plní energie – jedzte zemiaky. Nemyslíme tým mastné, pečené zemiaky, ani chipsy či vysmážané placky. Ideálne sú varené zemiaky so štipkou kvalitného oleja. Možno ste nevedeli, že uhľohydráty, obsiahnuté v zemiakoch posilňujú schopnosť inzulínu znížiť hladinu cukru v krvi. Zemiaky so svojím obsahom vody, komplexnými uhľohydrátmi a obsahom minerálnych látok patria k najlepším potravinám na uchovanie štíhlej línie.

 

Pravda a mýty o jedle4. Vajcia a cholesterol

 

Vajcia sú najstaršou potravinou živočíšneho pôvodu. Patria medzi biologicky najcennejšie potraviny. Okrem vitamínov obsahujú fosfor, železo, zinok, vápnik a podobne. Najhodnotnejší vitamín, ktorý vajce obsahuje, je jednoznačne vitamín B2. Ďalej obsahuje vitamíny A, E, D, K.

 

Tuky v žĺtku obsahujú väčšie množstvo nenasýtených mastných kyselín oproti nasýteným. Takže ako je to vlastne s cholesterolom? V žĺtku obsiahnutý cholesterol nezvyšuje nebezpečný (LDL) cholesterol. Naopak dodáva lecitín, ktorý hladinu cholesterolu dokonca znižuje. Lecitín zároveň odbúrava tuky a vo vajíčku je jeho zastúpenie oveľa vyššie, ako napríklad v sóji, z ktorej sa vyrábajú mnohé výživové doplnky. Konzumáciu vajíčok však napriek ich jedinečnosti netreba preháňať. Podľa najnovších výskumov by týždenná dávka vajec mala byť maximálne štyri. Deti do jedného roka by nemali vajíčka konzumovať vôbec alebo iba žĺtok (od šiesteho mesiaca).

 

 

Prečítajte si ďalšie zaujímavosti v článkoch v sekcii Ostatné jedlá a nápoje
 

© WEBY GROUP
Publikovanie a ďalšie šírenie článkov zo zdrojov internetového portálu DobraRada.sk alebo ich jednotlivých častí, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti WEBY GROUP s.r.o zakázané.

V prípade, že máte o ďalšie šírenie článkov záujem, kontaktujte nás na adrese info@dobrarada.sk

 

Foto: herwish.ru, angolodelgusto.it


 
avatar_to_doma.jpg

Neuveriteľné...krčmu vymenil za internet!

Handlová-Odkedy majú doma internet za jedno euro mesačne, manžel ledva vytiahne päty z domu.


 

VY EŠTE NEMÁTE REKLAMU NA DOBREJ RADE?

Možnosť textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru


 
04.jpg

11 zaujímavých spôsobov využitia banánovej šupky


O výhodách banánovej dužiny ste už určite počuli v súvislosti s dodávaním stopových prvkov pre vaše telo. Nemenej užitočná je aj jeho šupka a to z mnohých hľadísk, o ktorých netušíte. Ak vyhadzujete šupky z banánov, tento článok je práve pre vás!


 
07.jpg

Spôsoby ovládania osvetlenia schodiska

Najpohodlnejšie sú samozrejme pohybové senzory. Práve ony umožňujú okamžite osvetliť schodisko ihneď ako k nemu pristúpi osoba, ktorá chce po ňom vyjsť nahor alebo zísť dolu. Zvážte však, či je tento spôsob ovládania schodiskového osvetlenia pre vás tým p


 
a.jpg

Ako roztiahnuť topánky, ktoré tlačia


V predajni s obuvou neodoláte topánkam, ktoré vám padnú do oka. Vyskúšate si ich, kúpite a po príchode domov zistíte, že predsa len nie sú až také voľné (hoci v obchode sa zdalo, že je všetko v poriadku). Čo robiť?


 

Guľky plnené rumovou plnkou

Z čokolády, cukru, mletých orechov, bielku a rumu vypracujte tuhú hmot ...

Využite registráciu a nechajte sa pohodlne informovať o novinkách na našej stránke

:
:
Zabudli ste heslo
Registrovať
gauc.jpg

Jednoduché a lacné úpravy interiéru

Vaše bývanie by si zaslúžilo rekonštrukciu, ale chýbajú vám čas a peniaze. Interiér pritom môžete vylepšiť dekoráciami prakticky za pár eur.


 

dnes je: 27.2.2017

meniny má: Alexander

podrobný kalendár

20086108

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Alexander | Pondelok 27.2.2017 |
ÚvodÚvodná stránka