banner
Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná

Aby sa vitamíny nestratili

 

Civilizačné ochorenia nevznikli náhodou. Nielenže žijeme v prostredí, ktoré je doslova zamorené vysokým obsahom karcinogénnych a aterogénnych voľných radikálov, ale náš organizmus si nepriamo oslabujeme sami. A to nielen fajčením, pitím alkoholu, nesprávnou životosprávou, či vlastnou lenivosťou. Mnohokrát si myslíme, že žijeme zdravo. Kupujeme síce drahé ovocie či zeleninu, no nesprávnym technologickým postupom ich spracovania zničíme takmer všetky vitamíny v nich. Jedným z najpotrebnejších vitamínov pre náš organizmus je vitamín C.

 

Aby sa vitamíny nestratili

 

Nachádza sa práve v ovocí a zelenine vo forme kyseliny askorbovej. Kyselina askorbová je naozaj elixírom pre naše zdravie. Pomáha nielen regenerovať náš organizmus, ako celok, ale aj pri normalizácií krvného tlaku, pri hojení rán, podporuje činnosť mozgu, rozkladá cholesterol, pôsobí proti vráskam atď. To všetko však zvládne len v spojení s množstvom iných látok, nachádzajúcich sa v prirodzenej strave. To znamená, že akýkoľvek kulinársky pokus o úpravu takejto stravy zničí účinnosť nielen vitamínu C, ale aj iných telu prepotrebných látok.

Na rozdiel od našich predkov sme znížili príjem surovej stravy na minimum. Nielen tepelnou úpravou potravín, ale aj rezaním, krájaním, mixovaním či šúpaním ovocia a zeleniny nevedomky likvidujeme výživné vitamíny nachádzajúce sa v nich. Napríklad samotná kyselina askorbová pri každom narušení plodu (napríklad krájaním) vplyvom kyslíka a enzýmov oxiduje na kyselinu dehydroaskorbovú. Táto má síce rovnaké účinky na náš organizmus, ako kyselina askorbová, až na to, že nie je tepelne stabilná.

Obyčajným varením sa ďalej rozloží na neúčinné vitamínové zložky. Pre nás to znamená, že akúkoľvek rozkrájanú zeleninu či ovocie by sme mali konzumovať už len vo forme šalátov. My sa však nechceme vzdať tepelnej úpravy, na ktorú sme si zvykli. Čo teda robiť? Prezradíme vám najdôležitejšie zásady a to nielen pri varení, ale aj pri uskladnení ovocia a zeleniny tak, aby dodali nášmu telu čo najviac vitamínov.

Je jasné, že vitamíny stopercentne využijeme pri použití najkratšej cesty – zo záhrady priamo do úst. Surová strava je na vitamíny najbohatšia. Ak nechceme prísť o vitamíny jej nevhodným skladovaním, musíme napríklad nakrojené ovocie položiť na tanierik reznou stranou smerom dolu. Zamedzíme tak okysličovaniu a vysychaniu napríklad citrónov. Vytlačenú šťavy z ovocia nikdy nelejeme do horúcej vody (čaju), zničili by sme takmer všetky vitamíny. Ak nám zostane napríklad šťava z citrónu, nalejeme ju do formičky na ľad a zamrazíme. Šťavu nikdy necedíme cez kovové sitko a ovocie či zeleninu krájame keramickým nožom (pri styku s kovom dochádza k oxidácií).

Keď sa rozhodneme variť zeleninu, tak v celku aj so šupkou. Zásadne ju vkladáme už do variacej sa vody (vypudíme tým rozpustný kyslík). Varíme pod pokrývkou, Účinný je napríklad tlakový hrniec. Ideálny spôsob varenia je taliansky „al dente“, čiže na zub – kedy zeleninu nerozvárame domäkka, ale varíme tak, aby sa dala hrýzť, alebo ju pripravíme po čínsky – blanšírujeme – teda „šmrncneme teplom“. Tak sa vygraduje jej farba a chuť, no pritom zostane chrumkavá. Uvarenú ju ošúpeme a pridáme napríklad do polievky.

Mrazené potraviny nerozmrazujeme, ale ihneď tepelne upravujeme. Jedlo jeme hneď po uvarení, aby skladovaním, ochladzovaním a následným ohrievaním nedošlo k dodatočným stratám vitamínov.

Pri správnom zaváraní ovocia a zeleniny si musíme vysvetliť zásadu, ktorá platí aj pri varení. Teplota rozkladu enzýmov, ktoré následne rozkladajú vitamín C je 50°C. Vysoko aktívne enzýmy sú hlavne v šaláte, póre, kôpre, karfiole, kapuste, zemiakoch, mrkve, taktiež aj v ovocí – hruškách, jablkách, banánoch a podobne. Tieto enzýmy nám dokážu rozložiť 70 až 100% kyseliny askorbovej. Ak by sme potraviny dali do studenej vody a pomaly ju zahrievali, došlo by pri 50°C k aktivácií enzýmov a tie by nám zlikvidovali vitamín C. Ak však potraviny vložíme už do variacej sa vody (blanšírovanie), bleskovo ich zahrejeme na teplotu viac, ako 50 °C a tým enzýmy zničíme (vitamín C nestihnú rozložiť).

Pri zaváraní teda platí zásada, že ovocie varíme už vo vriacom náleve, potom dáme do pohárov, zalejeme nálevom a sterilizujeme. Taký istý postup zachováme aj pri výrobe ovocných a zeleninových pretlakov. Potraviny pred rozdrvením ešte v celku alebo iba vo väčších kusoch najprv blanšírujeme a až potom drvíme a pasírujeme.
Zachovať v potravinách potrebné vitamíny nám síce dá veľa práce, no odzrkadlí sa to hlavne na našom zdraví a vitalite.

 

Mohlo by vás tiež zaujať:

Ako podávať lieky dieťaťu

Živica na bradavice

Ďalšie zaujímavé články, rady a návody na tému

 

© WEBY GROUP
Publikovanie a ďalšie šírenie článkov zo zdrojov internetového portálu DobraRada.sk alebo ich jednotlivých častí, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti WEBY GROUP s.r.o zakázané. V prípade, že máte o ďalšie šírenie článkov záujem, kontaktujte nás na adrese info@dobrarada.sk

Foto: liveinternet.ru


 
Zhoda-partnerov.jpg

Zhoda partnerov podľa dátumu narodenia


Partnerská zhoda, zhoda na pracovisku, s najbližšími ..... Prečo sa dejú veci ako sa dejú? To všetko nám môžu ozrejmiť čísla. Podľa dátumu narodenia v numerológii nájdeme odpovede na mnohé otázky.
Vypočítajte si svoju zhodu!


 
obr.jpg

Vy ešte nemáte reklamu na DobraRada.sk?


Využite možnosť kvalitnej a výhodnej textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru. Ponúkame vám aj prenájom spätných odkazov z "priateľského" prostredia, ktoré spĺňa podmienky SEO optimalizácie.


 
obr.jpg

FASHION SUMMER EVENT S BORISOM HANEČKOM


19. september 2019, ROYAL PALACE *****
Turčianske Teplice


 
TIP.JPG

Plánovanie záhradného posedenia


Niekoľko jednoduchých tipov, na ktoré by mal staviteľ myslieť skôr, ako začne budovať posedenie...


 
01.jpg

Ako skladovať chlieb a pečivo tak, aby ste ich nemuseli na druhý deň vyhodiť?


Pečivo patrí k potravinám, ktoré bohužiaľ často končia v odpadkovom koši. Navrchu chrumkavé a vnútri mäkké vydrží spravidla len jediný deň, potom začne tvrdnúť, gumovatieť, alebo dokonca plesnivieť. Záleží na tom, kde a ako ho skladujete.


 
obr.jpg

Zatvárajte svoju garáž rolovacou bránou na mieru


Zákaznícke riešenie garážových brán je vyhľadávaným spôsobom zabezpečenia osobného automobilu, ako aj samotného vstupu do domu.


 
skladovanie.jpg

Sušenie zeleniny ako rovnocenná alternatíva ku konzervovaniu


Neviete čo robiť s bohatou úrodou zeleniny? Nasušte si z nej zásoby na zimu. Bude sa vám hodiť nielen do polievok. Sušenie je lacná, rýchla a jednoduchá metóda konzervácie bez chémie a cukru.


 

Rozmýšľate nad vytvorením eshopu? Prečítajte si ako na to

Na internete nájdete množstvo firiem, ktoré vám ponúkajú riešenia na tvorbu eshopu. Prečítajte si 5 tipov, na ktoré by ste mali pamätať už na začiatku.

Sypaný tvarohový závin

Múku, cukor, prášok do pečiva dobre zmiešajte. Nahrubo vymastite plech ...

dnes je: 16.9.2019

meniny má: Ľudmila

podrobný kalendár

27704176

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Ľudmila | Pondelok 16.9.2019 |
ÚvodÚvodná stránka