Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3

Ako prestať odkladať...


prokrastináciaTlačia vás povinnosti, ale radi ich odkladáte na neskôr? Máte aj kvôli krátkym dňom podvedomý pocit, že nestíhate a trápi vás to? Potom aj Vy patríte medzi prokrastinátorov. Prokrastinácia je označenie pre chorobné odkladanie dôležitých úloh na neskôr. Treba však podotknúť, že ide o psychickú záležitosť, na rozdiel od lenivosti, ktorá je fyzická. Ide o problém napríklad školákov a ďalších, ktorí nie sú vonkajším prostredím nútení organizovať si svoj čas. Názov vznikol a latinského pro crastinus – na zajtrajšok. Na Slovensku máme preň tiež výstižný názov – otáľanie.


Už naši predkovia hovorili známe: „Čo môžeš urobiť dnes, neodkladaj na zajtra.“ No v posledných rokoch sa zistilo, že prokrastinácia je každému z nás tak trochu prirodzená. Ak máte vo zvyku tráviť svoj drahocenný čas nepodstatnými činnosťami, pričom dôležité úlohy odkladáte na neskôr, je tento článok práve pre vás. Prokrastinácia nie je choroba v pravom zmysle slova, ale stav psychiky, ktorý má veľmi negatívne dôsledky na váš život - stres, pocity viny a vlastnej neschopnosti, čo vedie k ďalšej prokrastinácii.Nepresviedčajte sami seba tvrdeniami typu: „Pod tlakom podávam lepšie výkony,“ ale pokúste sa zmeniť svoj život. Pomôžeme vám.


1. Úlohy, ktoré vás čakajú si píšte. Čo nemáte na papieri, to z hlavy sa môže doslova vyfučať. Píšte si do zošita alebo diára zoznam úloh, ktoré v ten deň musíte neodkladne vybaviť, a pod čiaru tie, ktoré môžete vybaviť, až keď vám ostane čas. Ceruzku si pri papieri ponechajte. Prečo? Na škrtanie. Netušíte, ako je to slastný pocit, keď svoju povinnosť splníte a na papieri sa jej zbavíte.


2. Pomenujte, čo pri otáľaní cítite. Máte sa pripraviť na zajtrajšiu skúšku a nechce sa vám? Prečo? Cítite úzkosti, nervozitu, nechuť, naštvanie? Premýšľajte o prapôvode daného pocitu. Je to obavou z výsmechu, odmietnutia, trémou? A prečo sa práve toho boja? Kto vás kedy tak ponížil, že to vo vás stále pretrváva? Ako hlboko vo svojom živote sa až vrátite? Veľakrát problém nie je vôbec v skúške ako takej. Naopak ona je príležitosťou, ako sami sebe dokázať, že to dáte - že ste svoje slabosti už prekonali! Nebojte sa pozrieť do tváre svojho prízraku. Kedykoľvek si posvietite na to, čo vás niekde vnútri trápi, lepšie sa vám s tým bude vyrovnávať.


3. Prestaňte sa správať sebadeštruktívne. Nepôjde mi to. Nezvládnem to. Toto sa nikdy nemôžem naučiť.  Z negatívnou „samomluvou“ nemožno dôjsť k pozitívnym činom. A je to škoda. Ako vraví psychológ: sami seba ubíjate - bez skutočnej príčiny. Obráťte otázku. Prečo by ste sa to nemohli učiť? Prečo by ste práve vy danú úlohu mali odkladať? Kto vám naznačil, že ste maslo, ktoré sa pri prvej horúcej úlohe roztečie? S negatívnym prístupom idú veci len horšie. Tak prečo sa sami handicapujete?


4. Pohyb je cestou k úspechu. Nedostatok fyzickej aktivity zvyšuje stres a negatívne nálady. Naopak pohyb naštartuje váš organizmus, takže sa budete cítiť lepšie nielen psychicky, ale aj fyzicky. Pravidelnou aktivitou predídete tiež chrípkam a migrénam. Ak nemáte čas navštevovať telocvične alebo fitcentra, bohato postačí, ak do svojho dňa zahrniete prechádzky. Napríklad vystúpte cestou do práce o zastávku skôr, alebo nejazdite výťahom, ale choďte po schodoch. Čo sa hýbe, žije. Zima a zachmúrené počasie zvádzajú k zahrabaniu sa pod perinu. Skúste ale svoj parník roztlačiť. Akýkoľvek úspech sa počíta.


5. Pochváľte sa. Na svete existuje milión komplimentov, ktoré si môžeme zložiť. Veci aj slová. Úprimne, kedy naposledy ste sa odmenili za splnenú úlohu? Kedy naposledy ste sa pochválili hoci za malý pokrok? Naučte sa myslieť na seba. O to radšej si stanovíte budúci cieľ a o to radšej sa pustíte do jeho zvládnutia, ak viete, že vás čaká odmena. Sebapochvala je osobitný nástroj. Či už človek dokončí všetky úlohy, alebo sa púšťa do ďalších, začne mať dobrý pocit. Pretože sa má na čo tešiť. Dôležité!


6. Myslite na spánok. Po väčšinu zimných dní prevažuje tma nad denným svetlom, a tak je telo automaticky viac unavené a chce byť pasívne. Môže sa dokonca stať, že ani po prebudení, kvôli nedostatku svetla, telo úplne neukončí produkciu melatonínu, čo spôsobuje, že ste počas dňa viac v útlme. To sa väčšinou prejavuje práve miernou únavou a vyššou potrebou spánku. Preto sa v zime nevyhýbajte slnečným lúčom a svetlu, a naopak sa im vystavujte, kedykoľvek je to možné. Nabije Vás potrebnou energiou, podobne ako odpočinok. Aspoň jeden deň v pracovnom týždni vypnite večer všetky mobily a počítače, zabudnite na chvíľu na prácu a doprajte si aspoň 8 hodín plnohodnotného spánku.

 

Mohlo by vás tiež zaujať:

Pocity, ktoré poškodzujú naše zdravie – časť 1: keď pocit „vletí“ do duše

Pocity, ktoré poškodzujú naše zdravie – časť 2: strach je pocit, ktorý nemá žiadnu hodnotu

Pocity, ktoré poškodzujú naše zdravie – časť 3: Ako si v sebe urobiť poriadok

 

© WEBY GROUP
Publikovanie a ďalšie šírenie článkov zo zdrojov internetového portálu DobraRada.sk alebo ich jednotlivých častí, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti WEBY GROUP s.r.o zakázané. V prípade, že máte o ďalšie šírenie článkov záujem, kontaktujte nás na adrese info@dobrarada.sk


Foto: turist.delfi.ee
Autor: Ivan Nôta


 
Zhoda-partnerov.jpg

Zhoda partnerov podľa dátumu narodenia


Partnerská zhoda, zhoda na pracovisku, s najbližšími ..... Prečo sa dejú veci ako sa dejú? To všetko nám môžu ozrejmiť čísla. Podľa dátumu narodenia v numerológii nájdeme odpovede na mnohé otázky.
Vypočítajte si svoju zhodu!


 

VY EŠTE NEMÁTE REKLAMU NA DOBREJ RADE?

Možnosť textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru


 
01.jpg

Domáce hnojivo zo žihľavy


Zelené hnojenie sa stáva čoraz populárnejším medzi ľuďmi, ktorí si chcú dopestovať zdravotne bezpečné plodiny, bez používania chemikálií. Spôsobom, ako dostať do pôdy potrebné živiny, a pritom zachovať nezávadné prostredie pre ostatné rastliny, živ


 
obr.jpg

Porézne a neporézne materiály v stavebníctve


Vo veľmi širokej ponuke výrobcov lepidiel je niekedy ťažké sa orientovať. Pred výberom najvhodnejšieho lepidla je dobré poznať niektoré základné pravidlá, ktoré nám pomôžu.


 
obr.jpg

Ako na čistenie umelého potoka


Hneď, ako vypneme vodný systém v potoku a odtok vody z neho, vyčistíme riečisko od kameňov a štrku. Kamene, ktoré vyberieme z potoka, bude potrebné pred ďalším použitím opláchnuť prúdom vody od bahna a nečistôt.


 
02a.jpg

Ako si vypestovať nádherný živý plot z vŕby + bonus


V dnešnom návode vás naučíme, ako si jednoducho vypestovať imidžový živý plot z vŕbového prútia. Tento je na rozdiel od vysadených kríkov do živých plotov, hotový veľmi rýchlo - okolo menšej záhrady ho dokážeme pri troche šikovnosti vysadiť aj poč


 

Hovädzie mäso s citrónom

Pliecko uvarte a nakrájajte na plátky. Najemno nakrájanú cibuľu speňte ...

dnes je: 23.5.2018

meniny má: Želmíra

podrobný kalendár

23888122

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Želmíra | Streda 23.5.2018 |
ÚvodÚvodná stránka