Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3

Ako prestať odkladať...


prokrastináciaTlačia vás povinnosti, ale radi ich odkladáte na neskôr? Máte aj kvôli krátkym dňom podvedomý pocit, že nestíhate a trápi vás to? Potom aj Vy patríte medzi prokrastinátorov. Prokrastinácia je označenie pre chorobné odkladanie dôležitých úloh na neskôr. Treba však podotknúť, že ide o psychickú záležitosť, na rozdiel od lenivosti, ktorá je fyzická. Ide o problém napríklad školákov a ďalších, ktorí nie sú vonkajším prostredím nútení organizovať si svoj čas. Názov vznikol a latinského pro crastinus – na zajtrajšok. Na Slovensku máme preň tiež výstižný názov – otáľanie.


Už naši predkovia hovorili známe: „Čo môžeš urobiť dnes, neodkladaj na zajtra.“ No v posledných rokoch sa zistilo, že prokrastinácia je každému z nás tak trochu prirodzená. Ak máte vo zvyku tráviť svoj drahocenný čas nepodstatnými činnosťami, pričom dôležité úlohy odkladáte na neskôr, je tento článok práve pre vás. Prokrastinácia nie je choroba v pravom zmysle slova, ale stav psychiky, ktorý má veľmi negatívne dôsledky na váš život - stres, pocity viny a vlastnej neschopnosti, čo vedie k ďalšej prokrastinácii.Nepresviedčajte sami seba tvrdeniami typu: „Pod tlakom podávam lepšie výkony,“ ale pokúste sa zmeniť svoj život. Pomôžeme vám.


1. Úlohy, ktoré vás čakajú si píšte. Čo nemáte na papieri, to z hlavy sa môže doslova vyfučať. Píšte si do zošita alebo diára zoznam úloh, ktoré v ten deň musíte neodkladne vybaviť, a pod čiaru tie, ktoré môžete vybaviť, až keď vám ostane čas. Ceruzku si pri papieri ponechajte. Prečo? Na škrtanie. Netušíte, ako je to slastný pocit, keď svoju povinnosť splníte a na papieri sa jej zbavíte.


2. Pomenujte, čo pri otáľaní cítite. Máte sa pripraviť na zajtrajšiu skúšku a nechce sa vám? Prečo? Cítite úzkosti, nervozitu, nechuť, naštvanie? Premýšľajte o prapôvode daného pocitu. Je to obavou z výsmechu, odmietnutia, trémou? A prečo sa práve toho boja? Kto vás kedy tak ponížil, že to vo vás stále pretrváva? Ako hlboko vo svojom živote sa až vrátite? Veľakrát problém nie je vôbec v skúške ako takej. Naopak ona je príležitosťou, ako sami sebe dokázať, že to dáte - že ste svoje slabosti už prekonali! Nebojte sa pozrieť do tváre svojho prízraku. Kedykoľvek si posvietite na to, čo vás niekde vnútri trápi, lepšie sa vám s tým bude vyrovnávať.


3. Prestaňte sa správať sebadeštruktívne. Nepôjde mi to. Nezvládnem to. Toto sa nikdy nemôžem naučiť.  Z negatívnou „samomluvou“ nemožno dôjsť k pozitívnym činom. A je to škoda. Ako vraví psychológ: sami seba ubíjate - bez skutočnej príčiny. Obráťte otázku. Prečo by ste sa to nemohli učiť? Prečo by ste práve vy danú úlohu mali odkladať? Kto vám naznačil, že ste maslo, ktoré sa pri prvej horúcej úlohe roztečie? S negatívnym prístupom idú veci len horšie. Tak prečo sa sami handicapujete?


4. Pohyb je cestou k úspechu. Nedostatok fyzickej aktivity zvyšuje stres a negatívne nálady. Naopak pohyb naštartuje váš organizmus, takže sa budete cítiť lepšie nielen psychicky, ale aj fyzicky. Pravidelnou aktivitou predídete tiež chrípkam a migrénam. Ak nemáte čas navštevovať telocvične alebo fitcentra, bohato postačí, ak do svojho dňa zahrniete prechádzky. Napríklad vystúpte cestou do práce o zastávku skôr, alebo nejazdite výťahom, ale choďte po schodoch. Čo sa hýbe, žije. Zima a zachmúrené počasie zvádzajú k zahrabaniu sa pod perinu. Skúste ale svoj parník roztlačiť. Akýkoľvek úspech sa počíta.


5. Pochváľte sa. Na svete existuje milión komplimentov, ktoré si môžeme zložiť. Veci aj slová. Úprimne, kedy naposledy ste sa odmenili za splnenú úlohu? Kedy naposledy ste sa pochválili hoci za malý pokrok? Naučte sa myslieť na seba. O to radšej si stanovíte budúci cieľ a o to radšej sa pustíte do jeho zvládnutia, ak viete, že vás čaká odmena. Sebapochvala je osobitný nástroj. Či už človek dokončí všetky úlohy, alebo sa púšťa do ďalších, začne mať dobrý pocit. Pretože sa má na čo tešiť. Dôležité!


6. Myslite na spánok. Po väčšinu zimných dní prevažuje tma nad denným svetlom, a tak je telo automaticky viac unavené a chce byť pasívne. Môže sa dokonca stať, že ani po prebudení, kvôli nedostatku svetla, telo úplne neukončí produkciu melatonínu, čo spôsobuje, že ste počas dňa viac v útlme. To sa väčšinou prejavuje práve miernou únavou a vyššou potrebou spánku. Preto sa v zime nevyhýbajte slnečným lúčom a svetlu, a naopak sa im vystavujte, kedykoľvek je to možné. Nabije Vás potrebnou energiou, podobne ako odpočinok. Aspoň jeden deň v pracovnom týždni vypnite večer všetky mobily a počítače, zabudnite na chvíľu na prácu a doprajte si aspoň 8 hodín plnohodnotného spánku.

 

Mohlo by vás tiež zaujať:

Pocity, ktoré poškodzujú naše zdravie – časť 1: keď pocit „vletí“ do duše

Pocity, ktoré poškodzujú naše zdravie – časť 2: strach je pocit, ktorý nemá žiadnu hodnotu

Pocity, ktoré poškodzujú naše zdravie – časť 3: Ako si v sebe urobiť poriadok

 

© WEBY GROUP
Publikovanie a ďalšie šírenie článkov zo zdrojov internetového portálu DobraRada.sk alebo ich jednotlivých častí, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti WEBY GROUP s.r.o zakázané. V prípade, že máte o ďalšie šírenie článkov záujem, kontaktujte nás na adrese info@dobrarada.sk


Foto: turist.delfi.ee
Autor: Ivan Nôta


 
obr.jpg

5 vecí, na ktoré by ste nemali zabudnúť pri výbere práčky


Viete, že prvá práčka bola zostrojená už v roku 1767? Je to tak. Dnes natrafíte v obchodoch na veľké množstvo práčok s najrozmanitejšími funkciami od tých najznámejších až po úplne neznáme značky. Ako sa v nich orientovať?


 
Zhoda-partnerov.jpg

Zhoda partnerov podľa dátumu narodenia


Partnerská zhoda, zhoda na pracovisku, s najbližšími ..... Prečo sa dejú veci ako sa dejú? To všetko nám môžu ozrejmiť čísla. Podľa dátumu narodenia v numerológii nájdeme odpovede na mnohé otázky.
Vypočítajte si svoju zhodu!


 

VY EŠTE NEMÁTE REKLAMU NA DOBREJ RADE?

Možnosť textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru


 
TIP.jpg

Nezabudnite na starostlivosť o krb


To ako často budete krb či krbové kachle čistiť závisí od kvality dreva a tom, či je dostatočne vysušené, ale tiež napríklad na používanie vzduchových ventilov.


 
title.jpg

Domáce citrónovo - zázvorové cukríky proti kašľu


Podráždené hrdlo patrí k problémom, ktorý nás núti k nepríjemnému kašľu. Ten zvýši bolesť hrdla a nastávajú nepríjemné dni, v ktorých nás okolie vidí s vreckovkou narazenou na nose.


 
TIP.jpg

Nové izolačné materiály šetria nielen peňaženku ale aj priestor


Písmenami PUR sa označuje pevná a ľahká plastická hmota, čo je polymér vyrábaný tzv. polyadíciou diizokyanátov a dvoj- alebo viacsýtnych alkoholov za vzniku karbonátovej (uretanovej) väzby.


 
01.jpg

Liek menom rasca


Rasca sa tak už v staroveku stala neodmysliteľnou súčasťou výbavy liečiteľov a korenárov a tiež pradávnych receptov na zdravie.
Rasca obsahuje silice, triesloviny, bielkoviny, olej, sacharidy, ale aj zdravie veľmi prospešné flavonoidy.


 

Koláč Haam

Múku a vajcia zmiešajte, pridajte maslo a práškový cukor. Prilejte mli ...

dnes je: 15.10.2018

meniny má: Terézia

podrobný kalendár

25026770

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Terézia | Pondelok 15.10.2018 |
ÚvodÚvodná stránka