Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3

Fakty o vitamíne D

 

Fakty o vitamíne DTelo si produkuje vlastný vitamín D vplyvom pôsobenia slnečného žiarenia, ktoré dopadá na pokožku. Hoci je slnko hlavným zdrojom vitamínu D, pre mnoho ľudí je úplne nedostačujúci. Ľuďom so svetlou pleťou stačí zdržiavať na slnku zhruba 10 - 20 minút denne a majú o potrebnú zásobu postarané. Problém nastáva hlavne v zimných mesiacoch a chmúrnych dňoch, kedy je slnečného svitu len obmedzene. Podobne ochranné prostriedky, potrebné ako ochrana pred rakovinou kože, zasahujú do vlastnej produkcie tohto vitamínu. Starší ľudia a ľudia s tmavšou farbou pleti však potrebujú viac vitamínu D, slnko ako zdroj nestačí. Podľa expertov je vhodnou alternatívou zloženie stravy a doplnky stravy. O nich a ešte o mnohom inom sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.

Prečo vitamín D ?

Mnohé klinické štúdie preukázali úzku súvislosť medzi nedostatkom vitamínu D v krvi a mnohými chorobami, medzi ktoré možno radiť diabetes, sklerózu multiplex, ochorenia srdca a ciev, psychické ťažkosti a depresie a mnoho ďalších. Jeho užívanie dokonca pomáha pri chudnutí a podporuje zdravý vývoj kostí. Farmaceutické firmy však význam tohto vitamínu podstatne zľahčujú a prezentujú radšej drahé lieky. Hoci vitamín D nemožno považovať za všeliek, už teraz je jasné, že môže pomôcť pri riešení mnohých problémov. Pozrime sa teraz na to, ako ho môžeme využiť v prospech nášho zdravia.

 

Kosti - vitamín D je absolútne nevyhnutný pre zdravie kostí od dojčenského veku až po starobu. Podieľa sa na tvorbe kostnej hmoty a pri mineralizácií kostí. Pomáha telu absorbovať vápnik zo stravy, preto hlavne vo vyššom veku je denný príjem tohto vitamínu nevyhnutný. Predídeme tak zlomeninám a krehkým kostiam. Deti potrebujú vitamín D ako prevenciu voči problémom s vývojom chrbtice, príčinám krivých nôh a slabých kostí.

 


Skleróza multiplex - skleróza multiplex sa vyskytuje oveľa častejšie u národov žijúcich vzdialene od rovníka. Už roky experti poukazovali na súvislosť medzi slnečným svitom, úrovňou vitamínu D a touto autoimunitnou chorobou, ktorá postihuje nervový systém. Nové vodítko sa objavilo sa štúdiou vzácneho génového defektu, ktoré súčasne viedlo k nízkej hladine vitamínu D a vyššieho rizika sklerózy multiplex. Napriek tomu zatiaľ nie sú žiadne konkrétne dáta potvrdzujúce skutočnosť, že užívanie vitamínu D, môže byť považované za prevenciu voči tomuto ochoreniu.


Diabetes - niektoré štúdie poukazujú na súvislosť medzi nízkou hladinou vitamínu D a cukrovkou typu 2. Môžeme teda pravidelným užívaním predísť tomuto ochoreniu? Lekári argumentujú, že pre všeobecné odporúčanie na užívanie vitamínu D ako prevencií proti diabetu nie je dostatok dôkazov, avšak už teraz sa vie, že nadmiera telesného tuku a súčasne nízka hladina vitamínu D hrajú podstatnú úlohu.
Obezita - Štúdie poukazujú na fakt, že obézni ľudia majú nízku hladinu vitamínu D. Telesný tuk bohužiaľ viaže vitamín D na seba a ten sa potom ďalej v organizme nevstrebáva. Zatiaľ nie je jasné, či priamo obezita stojí za nízkou hladinou vitamínu D v krvi, alebo sa na tomto stave podieľajú iné súvisiace faktory. Jedna zo štúdií však uvádza, že suplementácia vitamínom D u obéznych ľudí spoločne s obmedzením príjmu kalórií, môže viesť k ľahšiemu chudnutiu. Faktom ale je, že slnečný svit chudnutie podporuje.


Rakovina hrubého čreva - rakovina hrubého čreva patrí medzi najčastejšie typy rakoviny v SR. Na všeobecné závery je príliš skoro a rozhodne nemožno ustanoviť vitamín D za univerzálnu zbraň proti tomuto ochoreniu. Novšie typy štúdií však potvrdzujú, že ľudia s vyšším obsahom vitamínu D v krvi, majú podstatne nižšie riziko rakoviny hrubého čreva.


Rakovina všeobecne - mnoho záverov odborných prác dospelo k tomu, že vitamín D zohráva podstatnú úlohu v prevencii rakoviny prsníka a rakoviny prostaty. Napriek tomu balansujeme medzi dvoma tábormi. Niektorí odborníci hovoria, že pre podporu tohto odvážneho tvrdenia nie sú k dispozícii dostatočné údaje. Druhé pole vedcov však tvrdí, že pravda o vitamíneu D je zámerne zamlčovaná farmaceutickými spoločnosťami a stojí si za tým, že užívanie vitamínu D znižuje riziko ochorenia rakovinou.


Kardiovaskulárny systém - nízka hladina vitamínu D je často spájaná s vyšším rizikom ochorenia srdca a infarktom. Zatiaľ ale stále nie je jasné, koľko vitamínu D by bolo potrebné pre zníženie rizika chorôb srdca a ciev. Príliš vysoké množstvo vitamínu D v krvi totiž môže poškodiť cievy a srdce tým, že sa zvýši množstvo vápnika v krvnom obehu.


Imunita


Nedávne výskumy vykonané na univerzite v Kodani potvrdili, že vitamín D zohráva zásadnú úlohu pri aktivácii nášho imunitného systému (tzv. T buniek) voči vírusom a baktériám. Ľudia, ktorí zomreli na vírus H1N1, mali chronický nedostatok vitamínu D. Vzhľadom k tomu, že nemali žiadnu odpoveď vlastného imunitného systému, boli ľahkým cieľom pre tento typ vírusu. Väčšina chorých trávi veľa času v kanceláriách bez prístupu slnka. U týchto osôb sa odporúča užívanie vitamínu D preventívne a poslúži zaiste lepšie, než niektoré bylinné či "multivitamínové" preparáty.


Ako načerpať vitamin D


Hneď na začiatku sme sa zmienili o tom, že vitamín D získavame predovšetkým zo slnečného svitu. V zime a skoro na jar ho však máme nedostatok, alternatívou je preto strava a doplnky stravy. Kedysi sa vitamín D pridával do mlieka a niektorých potravín, v súčasnosti je však potrebné tieto potraviny aktívne hľadať. Bohaté na vitamín D sú losos, makrela alebo mečúň. Iné druhy mastných rýb - tuniak, sardinky - obsahujú vitamín D, ale v omnoho menšom množstve. Malé množstvo je obsiahnuté aj vo vaječnom žĺtku, hovädzej pečeni, cereáliách a v mlieku. Syry zvyčajne vitamín D neobsahujú.


Etikety potravín uvádzajú, či sú v nich pridané vitamíny a ak áno, výrobcovia sa tým radi pochvália. Zvyčajne sa vitamín D pridáva do mlieka (i do sójového), cereálií, jogurtov, pomarančového džúsu alebo chleba. Začnite deň tým, že zvážite výber vhodných potravín s obsahom tohto zdravého prídavku.


Vitamín D môžeme hlavne v zime dopĺňať užívaním doplnkov stravy. Existujú 2 formy: D2 (ergocalciferol) forma, ktorá sa nachádza v jedle a D3 (cholekalciferol), forma, ktorú si vyrába telo zo slnečného svitu. Oba druhy sa produkujú rozdielne, podstatné je, že hladinu vitamínu D v krvi zdvihnú obaja. Väčšina multivitamínových preparátov obsahuje cca 400 IU vitamínu D.


Ako zistiť, či máte nedostatok vitamínu D


Medzi rizikové skupiny s nedostatkom „déčka“ patria ľudia, ktorí majú:
- vek nad 50 rokov
- ochorenie kardiovaskulárneho systému
- alergiu na mlieko a laktózovú intoleranciu
- ochorenie pečene
- ochorenie tráviaceho systému napr. Crohnovu chorobu, celiakiu
- nadváhu, obezitu, problémy s tráviacim systémom
- tmavú kožu
- bývajú na severnej strane
 

Symptómy nedostatku vitamínu D

Väčšina ľudí nepocíti žiadne konkrétne symptómy nízkej hladiny vitamínu D, iba ojedinele sa u dospelých zistia krehké kosti či nešpecifické bolesti kostí alebo svalová slabosť. U detí nedostatok vitamínu D môže viesť ku krivici, ktorá sa však v dnešnej dobe takmer nevyskytuje.

 

Mohlo by vas ďalej zaujať:

Rakovina prsníka sa nemusí prejaviť len hrčkou. Varovné príznaky nepodceňujte

Choroby nepadajú z neba, alebo: Prečo práve ja?

Ďalšie zaujímavé články, rady a návody na tému O zdraví

 

7.8.2017© WEBY GROUP
Publikovanie a ďalšie šírenie článkov zo zdrojov internetového portálu DobraRada.sk alebo ich jednotlivých častí, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti WEBY GROUP s.r.o zakázané. V prípade, že máte o ďalšie šírenie článkov záujem, kontaktujte nás na adrese info@dobrarada.sk


Foto: cfnazwaco.com,
Autor: Ivan Nôta


 
Zhoda-partnerov.jpg

Zhoda partnerov podľa dátumu narodenia


Partnerská zhoda, zhoda na pracovisku, s najbližšími ..... Prečo sa dejú veci ako sa dejú? To všetko nám môžu ozrejmiť čísla. Podľa dátumu narodenia v numerológii nájdeme odpovede na mnohé otázky.
Vypočítajte si svoju zhodu!


 

VY EŠTE NEMÁTE REKLAMU NA DOBREJ RADE?

Možnosť textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru


 
citroen prievidza.jpg

Najmodernejší auto showroom nájdete v Prievidzi


Či už ide o budovy, podniky, alebo showroomy, zvykli sme si, že tie s prívlastkom „naj“ objavíme hlavne v Bratislave. Aj preto je príjemným prekvapením, že najmodernejší automobilový showroom budeme môcť navštíviť v Prievidzi.


 
01.jpeg

Ako uvariť vynikajúci džem zo žltého melónu


Žltý (alebo ak chcete cukrový) melón je sám o sebe veľmi zdravá plodina. Cukrové melóny pomáhajú rozpúšťať kyslé soli a bránia tak vytváraniu ľadvinových a žlčových kameňov.


 
obr.jpg

Murované kuchyne sa páčia stále viac


Z južnej Európy preniká do našich kuchýň závan nového štýlu, ktorý si rýchlo nachádza svojich prívržencov aj medzi slovenskými gazdinkami.


 
TIP.JPG

Princíp a inštalácia svetlovodu


Rozsvecovať aj vo dne v priestoroch bez okien je nepohodlné a drahé. Možným riešením takejto situácie je zabudovanie svetlovodu. Počiatočná investícia sa po nejakej dobe vráti, zvýšený komfort bývania sa však prejaví okamžite.


 
02.jpg

Ako si pripraviť kvalitný kompost z listov stromov


Jeseň v záhrade znamená pre mnohých okrem iného úmorné hrabanie lístia, ktoré v sade opadlo zo stromov a následnú otázku – kam s ním? Vyhodiť alebo spáliť? Verte tomu, že obidvoje by bola naozaj veľká škoda.


 

Primátorské pirohy

Uvarené zemiaky nechajte vychladnúť, potom ich roztlačte a zmiešajte s ...

Využite registráciu a nechajte sa pohodlne informovať o novinkách na našej stránke

:
:
Zabudli ste heslo
Registrovať

dnes je: 22.10.2017

meniny má: Sergej

podrobný kalendár

22261610

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Sergej | Nedeľa 22.10.2017 |
ÚvodÚvodná stránka