banner
Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná

Liečivé rastliny zo záhrady

 

„Niet na svete byliny, aby na niečo nebola“

Presne tak. Toto staré príslovie potvrdil už Hippokrates svojim výrokom: „Lekár lieči, príroda uzdravuje.“ Často máme lekáreň priamo pod nosom, no nevieme o nej. Je to lekáreň, kde sa za lieky neplatí – naša vlastná záhrada. Poďme si porozprávať o liečivých účinkoch rastlín  „spod okien“ nášho domu o ktorých sme možno nepočuli.

Liečivé rastliny zo záhrady

Fazuľa obyčajná

Fazuľa je prastarou kultúrnou rastlinou juhoamerických indiánov. Keď ju dobyvatelia doviezli z Peru, dlho slúžila ako okrasná rastlina. V 17. storočí sa začali organizovať populárne fazuľové slávnosti, ktoré pomohli tejto rastline rozšíriť sa po celej Európe. Ich "zlou" vlastnosťou je, že niektorým ľuďom vyvoláva plynatosť. Čerstvé struky sú však neobyčajne zdravou zeleninou. Droga má antidiabetické, t. j. proti cukrovke pôsobiace účinky.

Obsahuje arginín, asparagín, tyrozín, leucín, tryptofan, ďalej hemicelulózy, vitamín C, flavonoidy, inozit a cukry, kyselinu kremičitú, soli draslíka, fosfáty, stopy kobaltu, medi a niklu.  Vo farmácii sa droga používa na prípravu odvarov a čajov. Medzi ľudom je rozšírené používanie fazuľovej múky (Farina phaseoli, Farina fabcirurn) na zasýpanie rôznych mokvavých ekzémov, kožných vyrážok.

Za tým istým účelom sa pije aj čaj pripravený z drogy. Droga je tiež močopudná, ovplyvňuje látkovú premenu, užíva sa pri liečbe reumatizmu, úsady, tuberkulózy a srdcových ochorení, ďalej aj pri liečbe ochorení močového mechúra a obličiek. Užíva sa odvar. Semená v prášku slúžia na horúce obklady pri mokvavých a svrbivých ekzémoch.
 

Liečivé rastliny zo záhradyTekvica obyčajná

Tekvica je veľmi odolná a rastie až do výšky 3 000 m nad morom. V minulosti bola veľmi obľúbená. Kráľ Karol Veľký vyžadoval od nových osadníkov, aby tekvice pestovali vo svojich záhradách. Obsahové látky: mastné kyseliny, fytosterol, draslík, zinok, horčík, železo, fosfor, meď, mangán, vápnik, selén, jód, karotenoidy, vitamíny A, D, C, E, B-komplex, voda, kukurbitacín, bielkoviny, kyselina salicylová, enzýmy.

Ak chceme zostať dlho mladí, konzumujte tekvicové semená, ktorá obsahujú cenné nukleové kyseliny a nepriamo podporujú v našom organizme tvorbu vitamínu D. Mierne sladko chutiace dužiny sa pripravujú na rôzne spôsoby –  pečené, dusené, ako polievka, koláč, čatní a pod. Taktiež konzumácia kvetov je medzi gurmánmi veľmi obľúbená. Mastné kyseliny, ktoré tekvica obsahuje sú voľné nenasýtené (kyselina linolová, kyselina stearová, kyselina palmitová, ktoré znižujú hladinu cholesterolu a triglyceridov v krvi), vitamín E (predovšetkým vysoký obsah γ-tokoferolu, ktorý pôsobí proti voľným radikálom a má priaznivý vplyv na kardiovaskulárny systém).

 

Kôpor voňavý

V biblických dobách bol kôpor platidlom daní. Židia ho pestovali vo veľkom a z jeho predaja museli samozrejme platiť daň. Tú však neplatili peniazmi, ale kôprom samým, resp. jeho desatinou. Už v Novom zákone sa odporúčal proti boleniu hlavy a na rozširovanie ciev. Rimania si zase pri slávnostných príležitostiach venčili hlavy kôprovými venčekmi a pridávali ho do nápojov lásky. Rímski gladiátori si pred zápasom natierali kôprom ruky a nohy pre posilnenie svalov. Kedysi nevesty verili, že keď si vo svadobný deň dajú kôpor do topánok, budú mať v svokrinom dome vládu nad všetkým.

Kôpor sa využíva do polievok, omáčok, zemiakových šalátov, nátierok a pod Ľudia sú zvyknutí využívať v kuchyni len jeho kvety a listy, ale rovnako výborná sú kôprové semienka. Kôpor podporuje tvorbu mlieka u dojčiacich matiek. Podporuje tvorbu žalúdočných štiav a tíši kašeľ. Kôprové semienka obsahujú vitamín C, A, ďalej silice, vápnik, fosfor a mnoho ďalších minerálnych látok. Kúpeľ s kôprovými semenami posilňuje nechty, žuvaním kôprových semien budete mať sladší dych, kôprové semená pomáhajú aj pri zlom trávení, nadúvaní, čkaní, žalúdočných kŕčoch, nespavosti a kolike.

 

Kaleráb

Kaleráb patrí medzi hlúbové druhy zeleniny, ktoré sú už stáročia vyskytujú stredoeurópskom priestore. Plne im vyhovuje naše podnebie a prostredie hlavne na jar a jeseň. Kaleráb počas svojho rastu naberá veľké množstvo minerálnych látok, stopových prvkov a tým pre náš organizmus pôsobí ako vitamínová bomba priamo z prírody.

Obsahuje veľké množstvo vitamínov B, C, železo, horčík a mangán, draslík (má odvodňujúce účinky).Najviac priaznivých látok je v mladých listoch, ktoré sa môžu konzumovať v podobe šalátov alebo v polievkach. Konzumáciou kalerábu podporujeme tvorbu žlče, čo má za následok lepšie trávenie. Taktiež pomáha pri problémoch so zápchou v dôsledku že obsahuje vlákninu.

Konzumácia kalerábu sa však neodporúča osobám, ktoré trpia zápalom žalúdočnej sliznice alebo trpia vredmi. Liečivé účinky: zabezpečuje celému telu energiu a vitalitu, posilňuje imunitný systém, pomáha predchádzať infekciám, spevňuje pokožku a vlasy, zlepšuje koncentráciu, podporuje látkovú výmenu, bunkový metabolizmus, podporuje okysličenie a dýchanie buniek, má pozitívny vplyv na srdce, má odôvodňujúce účinky, pomáha pri redukovaní hmotnosti.


Liečivé rastliny zo záhradyHrach

Predpokladá sa, že jeho domovinou je oblasť Stredozemného mora.  Od 6. storočia bol rozšírený po celej Európe a patril medzi  najviac používané druhy kuchynskej zeleniny v čerstvej i sušenej forme.  Ľudové lekárstvo pripisovalo hrachu liečivé účinky, napr. pri poraneniach a kožných ochoreniach sa používali obklady z hrachovej múky, hrachová kaša sa pokladala za liek pri vodnatieľke, žltačke, bolesti zubov a takmer všetkých ostatných ochoreniach.

Hrach patrí k vynikajúcim potravinám, ktoré by mali mať svoje pevné miesto v našom jedálničku, pretože obsahuje: veľké množstvo vitamínov skupiny B (obsah tohto vitamínu je v hrachu väčší ako v pečienke). Aj vzhľadom na tento fakt by hrach mali konzumovať  ľudia, ktorí žijú v strese, starší ľudia, tí, ktorí sa stravujú v rýchlych občerstveniach a silní alkoholici.

Mnohé výskumy jednoznačne dokázali, že u tých ľudí, ktorí dostávali B1 vo zvýšenej miere, sa zlepšil spánok, chuť do jedla a dobrá nálada. Okrem toho  je hrach aj dobrým zdrojom vitamínov B2,B6, niacínu a kyseliny listovej, látok potrebných na správne fungovanie srdca a nervovej sústavy. A tiež obsahuje vitamín C  (v 100 g 40 mg, čo je takmer toľko ako citrón, ktorý ho obsahuje v 100 g  53 mg). Jeho konzumácia v čerstvom stave počas zberovej sezóny je viac ako opodstatnená.

Hrach obsahuje  244 mg draslíka v 100 gramoch. Telo nedokáže draslík skladovať, takže jeho nedostatok sa prejaví okamžite slabosťou, smädom a únavou. Vážny nedostatok  draslíka vedie k duševnému zmätku a zvýšenému krvnému tlaku, ktorý je rizikovým faktorom pri infarkte a mŕtvici. Hrach je aj dobrým zdrojom železa, zinku, kyseliny listovej a vlákniny. Poskytuje tiež významné množstvo provitamínu A, vitamínu E a horčíka. Neobsahuje takmer nijaký tuk ani sodík, čiže látky, ktoré srdce ohrozujú.  Jeho konzumácia dopĺňa  liečivé účinky diétnej stravy tých, ktorí majú slabé srdce, lézie na srdcových chlopniach, degeneráciu srdcového svalu a koronárnu chorobu srdca. Hrach je bohatý na vlákninu a spolu aj s inými potravinami bohatými na rozpustnú vlákninu znižuje hladinu cholesterolu v krvi, hlavne  zlého LDL.

 

Karfiol

Táto ľahko stráviteľná zelenina s jemnou chuťou a celoročnou dostupnosťou sa pestovala už  pred našim letopočtom. Najskôr na Strednom východe, cez Taliansko sa dostala do strednej Európy. U nás sa pestuje asi od polovice 18 storočia. Existuje viacero odrôd, od známejšej bielej farby cez zelenú až po fialovú.

Vedeli ste, že v 100g karfiolu je iba 25 kcal? Práve pre tieto vlastnosti je častou potravinou pri diétach. Zasýti len krátkodobo, ale dodá telu množstvo potrebných látok, vitamíny B 12, B 9, vitamín H, C, 14 rôznych minerálnych látok a stopových prvkov a 18 aminokyselín. Minimálny obsah sacharidov, tukov, nizkokalorickosť a močopudnosť robia z karfiolu ideálnu potravinu pri redukčnej diéte. Karfiol má vysoký obsah kyseliny listovej, ktorá pôsobí s vitamínom B 12 na rast buniek a krvotvorbu. Vitamín H, označovaný biotin, patrí do skupiny B vitamínov a je rozpustný vo vode. Zosilňuje nechty, chráni ich pred štiepením a lámaním.

Obsahuje fytochemikáliu sulforafan, ktorá pomáha pečeni vyrábať enzýmy, ktoré nedovolia karcinogénnym zlúčeninám poškodzovať telo. Zlúčeniny sulforan chránia proti vzniku rôznych nádorov. Výskum dokázal, že karfiol môže ovplyvniť gény rakoviny. Sulforafan obsiahnutý v tejto zelenine pri pokusoch na zvieratách brzdil rast buniek rakoviny pľúc, pri laboratórnych pokusoch na ľudských bunkách pomáhal zabíjať bunky rakoviny prostaty a brzdil rast nádorov prostaty. Karfiol liečivo pôsobí na tvorbu sliznice hrubého čreva, je teda najlepšou prevenciou rakoviny hrubého čreva.

 

Zemiaky

Sacharidy, karotény, veľké množstvo vitamínu C, široká paleta minerálov a stopových prvkov robí z nenápadných hľúz jednu z najlepších a najzdravších potravín na svete. Zemiaky sú bohaté na škrob, ktorý je pre organizmus zdrojom energie a dodáva pocit sýtosti. Obsahujú vlákninu, nezanedbateľné množstvo horčíka a draslíka. Sú bohaté na železo, mangán a meď, ktoré sú dôležité pre mnohé fyziologické procesy. Sú bohatým zdrojom vitamínu E, ktorý je prevenciou pred vplyvom voľných radikálov. Hlavne pred ich premenou na lipoproteíny s nízkou hustotou, tzv. zlý cholesterol.

Takýto cholesterol sa usádza na stenách ciev a znižuje ich priechodnosť. To môže mať za následok vysoký krvný tlak. Priaznivo vplývajú na srdce, cievy a hormonálny systém. Obsahujú dôležité látky na krvotvorbu. Podporujú rast kostí, svalov, kože a vlasov. Výborné sú aj na upokojenie nervového systému. Podporujú obranyschopnosť organizmu, nespôsobujú alergie a nedráždia tráviaci trakt.

Zemiaky sú bohatým zdrojom životne dôležitých a nenahraditeľných látok. Majú nízku kalorickú hodnotu a takmer žiadne tuky. Preto nie je pravda, že sa po nich priberá. Kilá pribúdajú zo spôsobu, akým sa pripravujú. Jeden veľký zemiak má asi toľko energie ako menšie jablko alebo pomaranč.

Veru tak – naša záhrada nám poskytuje nezištne liečivá, o ktorých častokrát ani netušíme. Určite sa k nim ešte vrátime.

 

 

Mohlo by vás ďalej zaujímať:

10 senzačných účinkov zeleru

Pijete šťavu zo zemiakov? Robíte dobre!

Ďalšie články na tému Ovocia a zelenina

 

© WEBY GROUP

Publikovanie a ďalšie šírenie článkov zo zdrojov internetového portálu DobraRada.sk alebo ich jednotlivých častí, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti WEBY GROUP s.r.o zakázané. V prípade, že máte o ďalšie šírenie článkov záujem, kontaktujte nás na adrese info@dobrarada.sk


Foto: directpress.ru, o-gorod-ik.net, oblepiha.com
(i.n.)


 
Zhoda-partnerov.jpg

Zhoda partnerov podľa dátumu narodenia


Partnerská zhoda, zhoda na pracovisku, s najbližšími ..... Prečo sa dejú veci ako sa dejú? To všetko nám môžu ozrejmiť čísla. Podľa dátumu narodenia v numerológii nájdeme odpovede na mnohé otázky.
Vypočítajte si svoju zhodu!


 
obr.jpg

Vy ešte nemáte reklamu na DobraRada.sk?


Využite možnosť kvalitnej a výhodnej textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru. Ponúkame vám aj prenájom spätných odkazov z "priateľského" prostredia, ktoré spĺňa podmienky SEO optimalizácie.


 
FSE_ banner INSTAGRAM_1080x1080px.jpg

FASHION SUMMER EVENT S BORISOM HANEČKOM


19. september 2019, ROYAL PALACE *****
Turčianske Teplice


 
obr.jpg

Voľba tmelu pri pokládke dlažby


Veľmi podstatnou pri pokládke nového materiálu je voľba správneho lepiaceho tmelu. Je nutné ho vyberať podľa druhu dlažby, prostredia a podkladu.


 
01.jpg

Vyrobte si nechemické postreky proti voškám


Pokiaľ pri záhradníčení neradi používate chémiu, môžete vyskúšať tradičné recepty na postreky, ktoré sa osvedčili našim babičkám, prípadne ich vzájomne kombinovať.


 
obr.jpg

EKO výhody celulózovej izolácie


Celulózová izolácia tak nielen šetrí energiu, ale pretože je maximálne ekologicky šetrná, pomáha mestám a obciam efektívne riešiť rastúce náklady na likvidáciu odpadu.


 
01.jpg

Mach v trávniku nemusí byť vašou nočnou morou


Každý z nás chce mať krásny, sýto zelený a zdravý trávnik. Lenže nie vždy sa naše konanie darí tak, ako by sme chceli. Ľudské úsilie často prekazí mach, nepozvaný hosť trávnika, s ktorým nie je boj úplne jednoduchý.


 

Talianske hovädzie roštenky

Roštenky na okrajoch narežte, naklepte, osoľte, okoreňte a potrite pre ...

dnes je: 20.7.2019

meniny má: Iľja, Eliáš

podrobný kalendár

27092638

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Iľja, Eliáš | Sobota 20.7.2019 |
ÚvodÚvodná stránka