banner
Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3 Prechod na navigáciu vodorovná

Nepodceňujme pitný režim

pitný režim

Zvlášť počas horúcich dní leta musíme dbať na dostatočný prísun tekutín do nášho tela. Voda tvorí až dve tretiny nášho tela a zároveň je najdôležitejšou zložkou nášho potravinového reťazca. Každá chemická reakcia v našom tele sa deje vo vodnom prostredí.

Voda v našom organizme významne ovplyvňuje metabolizmus, reguluje našu telesnú teplotu, pomáha vyplavovať škodliviny cez obličky, črevá a pokožku, naopak, živiny dopravuje ku všetkým orgánom.
Práca, pohyb či športovanie v teple má za následok úbytok tekutín a tým aj minerálov v našom tele potením.

V extrémne teplých podmienkach stratíme aj niekoľko litrov vody za hodinu. Vtedy cítime smäd, únavu, malátnosť. Pulz je zrýchlený, krvný tlak klesá. Môže dochádzať k bolestiam hlavy (hlavne u detí). Prečo sa potíme? Najväčšia časť energie pri akomkoľvek fyzickom zaťažení sa mení na teplo. Telesnú teplotu znižuje náš organizmus práve potením, ale aj dýchaním. Pokiaľ nedôjde k vyrovnaniu straty tekutín ich prijímaním, nastanú v tele zmeny, ktoré nášmu zdraviu absolútne neprospievajú. Najzávažnejšou hrozbou je reakcia obličiek, ktoré sa vtedy snažia uchovať pre organizmus čo najväčšie množstvo tekutín a zadržiavajú ich v tele aj za cenu, že spolu s nimi zadržia aj látky škodlivé (toxické).

To, že sme dehydrovaní, môžeme zistiť aj vtedy, ak práve pocit smädu nemáme. Vo všeobecnosti platí, že čím tmavší moč vylučujeme pri močení, tým je náš organizmus dehydrovanejší. Preto je potrebné pravidelne dopĺňať tekutiny. Ideálne je začať deň pohárom vody a tak isto pohárom vody deň ukončiť. Netreba čakať na pocit smädu, ale rozložiť si príjem tekutín tak, aby sme cez deň pili pravidelne. Minimálne dva až tri litre tekutín. Nesprávne je piť jednorázovo veľké množstvo tekutín. Smäd síce zaženieme, ale popritom zbytočne zaťažíme žalúdok – voda cez nás iba prejde a nespracovanú organizmom ju vylúčime, pretože telo nebude schopné vytvoriť zásoby. Ideálna na doplnenie tekutín je samozrejme pitná voda. Patria sem aj nesladené ovocné, či bylinné šťavy, či ľahké minerálne vody. Káva, čierny čaj, ani alkoholické nápoje nepatria do dodržiavania pitného režimu. Mlieko a mliečne výrobky tiež nie. Tie sa skôr považujú za jedlo, ako za nápoj.

Takže musíme dbať aj na správny výber toho, čo budeme piť. Často totiž pijeme chemicky upravené nápoje. Sladené vody, kola, limonáda síce obsahujú vodu, ale zároveň aj chemické a konzervačné látky, sladidlá, farbivá, arómu. Tieto látky náš organizmus vyhodnotí, ako neprirodzené a snaží sa ich odstrániť. A na to potrebuje vodu. Často omnoho viac vody, ako prijme v týchto nápojoch. Preto bývame často smädní aj po tom, ako sme vypili veľké množstvo limonády, ale aj piva, či alkoholických nápojov. Je známe, že napríklad liter koly obsahuje množstvo cukru, ktoré sa rovná 24 kockám.

Cukor odníma telu vodu, ktorú potrebuje na svoje spracovanie. Káva má podobné účinky. V niektorých kaviarňach automaticky dostaneme ku káve vodu, či minerálku práve preto, že samotná káva by nás dehydrovala. Mlieko je na osvieženie úplne nevhodné. Je to vlastne potravina, ktorá sa najprv pri trávení zrazí na tvaroh. Bielkoviny a tuky v mlieku spomaľujú vyprázdňovanie žalúdka. Dôležité je, aby sme nepili tesne pred jedlom, ani po ňom.

Dokonca ani pri jedení nezapíjame každé sústo. Voda nám totiž zriedi žalúdočné šťavy a splachuje časť potravy zo žalúdka do čreva skôr, ako bola dostatočne strávená. Zároveň privádza do žalúdka vzduch, ktorý spôsobuje nepríjemné grganie. Takto vznikajú poruchy trávenia, ktorým by sme vedeli predísť, ak by sme pol hodinu pred a polhodinu po jedle nepili vôbec. Žiaľ, naučení sme robiť presný opak.

 

Mohlo by vás tiež zaujať:

Čo pijeme v lete alebo ochrana pred horúčavou

Prechladnutie močových ciest

Ďalšie zaujímavé články, rady a návody na tému Zdravie a výživa

 

© WEBY GROUP
Publikovanie a ďalšie šírenie článkov zo zdrojov internetového portálu DobraRada.sk alebo ich jednotlivých častí, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti WEBY GROUP s.r.o zakázané. V prípade, že máte o ďalšie šírenie článkov záujem, kontaktujte nás na adrese info@dobrarada.sk


 
Zhoda-partnerov.jpg

Zhoda partnerov podľa dátumu narodenia


Partnerská zhoda, zhoda na pracovisku, s najbližšími ..... Prečo sa dejú veci ako sa dejú? To všetko nám môžu ozrejmiť čísla. Podľa dátumu narodenia v numerológii nájdeme odpovede na mnohé otázky.
Vypočítajte si svoju zhodu!


 
obr.jpg

Vy ešte nemáte reklamu na DobraRada.sk?


Využite možnosť kvalitnej a výhodnej textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru. Ponúkame vám aj prenájom spätných odkazov z "priateľského" prostredia, ktoré spĺňa podmienky SEO optimalizácie.


 
obr.jpg

FASHION SUMMER EVENT S BORISOM HANEČKOM


19. september 2019, ROYAL PALACE *****
Turčianske Teplice


 
TIP.JPG

Plánovanie záhradného posedenia


Niekoľko jednoduchých tipov, na ktoré by mal staviteľ myslieť skôr, ako začne budovať posedenie...


 
01.jpg

Ako skladovať chlieb a pečivo tak, aby ste ich nemuseli na druhý deň vyhodiť?


Pečivo patrí k potravinám, ktoré bohužiaľ často končia v odpadkovom koši. Navrchu chrumkavé a vnútri mäkké vydrží spravidla len jediný deň, potom začne tvrdnúť, gumovatieť, alebo dokonca plesnivieť. Záleží na tom, kde a ako ho skladujete.


 
obr.jpg

Zatvárajte svoju garáž rolovacou bránou na mieru


Zákaznícke riešenie garážových brán je vyhľadávaným spôsobom zabezpečenia osobného automobilu, ako aj samotného vstupu do domu.


 
skladovanie.jpg

Sušenie zeleniny ako rovnocenná alternatíva ku konzervovaniu


Neviete čo robiť s bohatou úrodou zeleniny? Nasušte si z nej zásoby na zimu. Bude sa vám hodiť nielen do polievok. Sušenie je lacná, rýchla a jednoduchá metóda konzervácie bez chémie a cukru.


 

Rozmýšľate nad vytvorením eshopu? Prečítajte si ako na to

Na internete nájdete množstvo firiem, ktoré vám ponúkajú riešenia na tvorbu eshopu. Prečítajte si 5 tipov, na ktoré by ste mali pamätať už na začiatku.

Sypaný tvarohový závin

Múku, cukor, prášok do pečiva dobre zmiešajte. Nahrubo vymastite plech ...

dnes je: 16.9.2019

meniny má: Ľudmila

podrobný kalendár

27704226

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Ľudmila | Pondelok 16.9.2019 |
ÚvodÚvodná stránka