Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3

Oxidácia organizmu alebo ako prestať starnúť?

oxidácia organizmuStovky rokov hľadali alchymisti na kráľovských dvoroch elixír mladosti. Bezúspešne. A pritom riešenie tohto rébusu mali na dosah a niektorí z nich boli k nemu blízko. Veľmi blízko.
Prednedávnom ste sa na stránkach Dobra rada.sk mohli zoznámiť s priam hororovými účinkami prekyslenia organizmu na náš život. Aj tento článok bol o starnutí, preto vám teraz prinášame jeho voľné pokračovanie. Starnutie totiž nie je len o vráskach. Je aj o rednutí kostí, vypadávaní zubov, osteoporóze, bolestiach chrbtice, opotrebovaní kĺbov a podobne.

 


 

Hrdzavieme ako automobily?

 

Prekyslením nášho organizmu nastáva tiež jeho oxidácia. V škole sme sa učili že oxidácia ide ruka v ruke s hrdzavením. Aspoň čo sa týka kovov. Môže teda naše telo zhrdzavieť, keď nie je kovové? Nuž, predstavme si nás samých, ako jablko. Prekrojíme ho napoly a čo sa po chvíli stane? Dužina začne hnednúť. To preto, lebo jablko napadnú zákerné voľné radikály. Voľné radikály sú nestabilné molekuly, ktoré obsahujú nepárny počet elektrónov. Tieto sa snažia akýmkoľvek spôsobom dosiahnuť opäť párneho stavu a pritom napádajú stabilné chemické látky. Predstavme si ich, ako ohrdnutých partnerov pri tanci.

 

Spoločensky naladený elektrón zostane počas hudby bez partnerky. Keďže neznáša byť osamote, drzo sa priplichtí k elektrónu (teda...“elektrónke“) najbližšej molekuly a surovo ju odtiaľ vytrhne k sebe. V tej chvíli má partnerku (teda je v páre a voľný elektrón zaniká), no čo sa stane s okradnutou molekulou? Zistí, že niekde v jej vnútri chýba jeden elektrón a urobí presne to isté – okamžite zaútočí na susednú molekulu, aby si doplnila pár a tým sa susedná molekula stane novým voľným radikálom... Drzosť nad drzosť. Pre nás je však podstatné, že vznikne reťazová reakcia – domino efekt, ktorý môžeme rovno prirovnať k vlne tsunami, ženúcej sa našim telom poškodzujúc všetko, čo jej stojí v ceste. A my? Oxidujeme. Hrdzavieme.

 


Zdá sa, že boj proti voľným radikálom je vopred prehratý. Nie je. Vráťme sa k nášmu hnednúcemu jablku. Zoberte si do ruky citrón. Prekrojte ho a pokvapkajte zhnednutú dužinu jablka. Chvíľu počkajte. Voilá... dužina obelela. Proces oxidácie sa zastavil a jablko doslova omladlo. Takže predsa sú na svete bojovníci proti voľným radikálom. A o nich si dnes môžete prečítať na našej stránke.

 

 

Oxidácia a starnutieOxidácia = starnutie
 

„Je to ťažké byť starým bez príčiny,
ja nechcem zahynúť ako starý nepotrebný kôň,
byť mladý je byť ako slnečný diamant
... a diamanty sú večné.
Život je krátky výlet,
viete si predstaviť, keď tieto preteky vyhráme ?“

 

Marian Gold, Alphaville – pieseň Forever Young

 

 

Ešte v devätnástom storočí vedci popierali existenciu voľných radikálov. V tej dobe bolo nemysliteľné predstaviť si, že môžu existovať nespárené elektróny. Vedecké poznatky sú však neustále plné nových objavov a dôkazov. Je zaujímavé, že storočie, v ktorom žijeme bolo vyhlásené za storočie boja proti radikálom. Táto iniciatíva vzišla na základe poznatkov o existencii priameho súvisu medzi výskytom veľkého počtu civilizačných chorôb zapríčinených z nadmernej tvorby voľných radikálov a zníženým stavom ich odstraňovania v organizme. Voľné radikály s pažravosťou sebe vlastnou napádajú a poškodzujú mastné kyseliny, kyselinu deoxyribonukleovú (DNA), bielkoviny a podobne. Čím je človek starší, tým viac je znížená jeho schopnosť odolávať ťažkému boju s oxidáciou. Lenže – odkedy je človek „starší“?

 

Vedecké štúdie, štatistiky a výskumy (všetky do jedného bez výnimky) potvrdzujú, že narušenie rovnováhy prirodzeného stavu ľudského organizmu nastáva v súčasnosti už vo veku, kedy by sme sa mohli cítiť ešte veľmi mladí. Naše rovnovážne „jing a jang“ trpia vďaka blahobytu, v ktorom sme sa ocitli (nesmejte sa – je to pravda). Uprednostňujeme to, čo nám chutí a nie to, čo našu rovnováhu vytvára. Fajčíme, prejedáme sa, žijeme v znečistenom prostredí nezdravým životným štýlom – konzumným štýlom. A pritom nechceme starnúť? To by sme sa museli aspoň na rok odsťahovať minimálne do Kazachstanu, jesť kozí a ovčí syr, v pote tváre „nestíhať“ kráčať so storočným domorodým pastierom do vysokých kopcov a nedýchať výfukové plyny. Po uplynutí roka by sme sa síce s plačom vrátili na Slovensko ako do zasľúbenej zeme, no naši známi by nám s určitosťou zložili poklonu typu: „Človeče, ty si omladol“.



Nikdy nie je neskoro začať


Prevencia a zvrátenie oxidácie odďaľuje starnutie a omladzuje. To je v dnešnej dobe známa vec. Predstavme si v skratke jednotku ORPje to merná jednotka, ktorá ukazuje pôsobenie okysličovadla (oxidačno – redukčný potenciál). Čím je vyššie ORP potravín, alebo nápojov, tým viac oxidujú bunky a naše telo starne. Oxidačná reakcia na kyslosť prebieha prakticky v každej bunke nášho tela a najdôležitejšími cieľovými orgánmi sú: srdce, mozog, ľadviny, nervy, pečeň a pľúca.
Našťastie existuje armáda bojovníkov proti oxidantom. Voláme ich antioxidanty (ako inak).


Poďme si ich predstaviť:

Vitamín C: Bojuje v prvej línií, ale aj v zálohe. Je významný z pohľadu imunitnej obrany a tiež chemických procesov v miestach, kam sa iní obrancovia nedostanú – na molekulárnej úrovni

Vitamín E: Zabraňuje oxidácií tukov a chráni steny buniek tak, ako antikoncepčná pilulka ženské vajíčko (nepustí a nepustí záškodníka :) )


Koenzým Q10 : Je priateľský koenzým, ktorý sa rád stretáva a spolupracuje so selénom, vitamínom E a betakaroténom. Spoločne posilňujú svoje účinky a tvoria tak „štyroch tankistov“ (bez psa), bojujúcich na každom fronte proti voľným radikálom.

Selén: Opäť tá nešťastná rakovina. Dnes je známe, že prekyslene a oxidácia organizmu sú hlavným spúšťačom tejto choroby. Štúdia WHO (do ktorej sa zapojilo 27 krajín) preukázala, že pacienti s rakovinou trpia takmer vždy nedostatkom selénu. Preto bol tiež povolaný zo zálohy do boja.
Začať zdravo žiť nie je len výsadou mladých. Naozaj nikdy nie je neskoro začať sa stravovať a žiť tak, aby nám bol náš organizmus vďačný... za každé nové ráno.

 

Bojovníkov teda poznáme. Kde ich však hľadať?



Možno vás napadol ten najjednoduchší spôsob, ako vytvoriť armádu bojovníkov proti voľným radikálom – z tabletiek proti oxidácií a šumivých vitamínových prípravkov, ktoré ponúkajú lekárne. Posledné výskumy však ukazujú, že u niektorých antioxidantov dochádza pri dlhodobom užívaní v čistom stave k tzv. zvratu antioxodantu, kedy sa jeho antioxidačný účinok zmení na prooxidačný (vysoko nežiadúci účinok). Táto vlastnosť, ktorej mechanizmus nie je ešte pochopený, bol pozorovaný pri beta karoténoch (provitamín A), vitamíne E, vitamíne C a flavonoidoch.

 

Pri antioxidantoch prijímaných prirodzenou cestou žiadny zvrat zaznamenaný nebol. A prirodzená cesta – to je konzumácia zdravých potravín, kde sú síce antioxidanty v nekoncentrovanom a nestálom stave, no v konečnom dôsledku nám pomôžu oveľa viac. Odborníci sa zhodujú na tom, že účinnosť prírodných antioxidantov prijímaných prirodzene (napríklad v čaji alebo v ovocí) je výrazne vyššie ako u rovnakej dávky podanej v čistej forme, ako potravinový doplnok (napríklad vitamínová tableta). Takže nasledujúce riadky budú patriť práve prirodzenosti.



antioxidantyVitamín C: Určite viete, kde ho hľadať. Pre úplnosť dodávame, že prirodzené zdroje kyseliny askorbovej , čiže „céčka“ sú najmä ovocie a zelenina. Sú tiež sprevádzané látkami, ktoré samotným vitamínom pomáhajú v lepšej vstrebateľnosti. Je dobré nezabúdať, že vitamín C je rozpustný vo vode, je citlivý na znehodnotenie, napríklad tepelným spracovaním a dlhodobým skladovaním. Lepšie sa vstrebáva spolu s jedlom. Spolupôsobí aj s ďalšími antioxidantmi. Nemá význam ho prijímať veľké množstvo naraz, pretože ho telo nevyužije a prebytok sa zvyčajne vylúči močom, čiže sú lepšie menšie dávky v priebehu dňa.

 

Organizmus si nevie vytvoriť zásobu na dlhšie obdobie a je nutné ho pravidelne prijímať zaraďovaním vhodnej stravy a prípadne doplnkov. Čím čerstvejší plod, tým väčšia je pravdepodobnosť vyššieho podielu vitamínu C a ďalších užitočných látok. Tu je zoznam potravín s obsahom „céčka“ – číslo za názvom potraviny vyjadruje podiel vitamínu C v mg na 100 g potraviny. Podiel vitamínu C v 100 g potraviny v mg je iba približný a odvíja sa od krajiny pôvodu potraviny, spôsobe pestovania, skladovania, dozrievania na slnku, miestom kde sa hospodári a ďalších vplyvov:

Paprika 100 - 200 - podľa farby plodu červenej majú najvyšší obsah , Paradajky 30 (umelé dozrievanie má negatívny vplyv - vo vnútri sú mnohokrát zelené. Červené a chutné, zrelé na prirodzenom slnku, sú najhodnotnejšie), Cesnak 15 , Kôpor 100, Brokolica 80, Zemiaky 5 - 20 (podľa druhu. s poznámkou, že nové sú bohatšie na vitamín C), Karfiol 65, Kaleráb 55, Pažítka 40, Petržlenová vňať 150, Pór 18, Reďkovky 15, Hlávková kapusta 45, Pomaranče 38, Jablká 7, Banány 7, Čierne ríbezle 110, Červené ríbezle 32 , Jahody 50, Kiwi 84, Citróny 44, Papája 55, Maliny 22, Čučoriedky 15, Černice 20.


 

Vitamín E: Je pokladaný za elixír mladosti nielen pre vnútro človeka, ale aj pokožku. Zabraňuje jej starnutiu, bojuje proti vráskam a rozžiaruje pleť. Okrem toho obnovuje svalovú hmotu a mnoho žien mu vďačí za pevné prsia a neovísajúci zadok. Nedostatok „ečka“ zapríčiňuje tiež vznik stareckých škvŕn a to nielen na rukách. Základným poznatkom o vitamíne E je skutočnosť, že patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. Naše telo si ho nedokáže vytvoriť svojpomocne. Musíme mu ho dodávať vo forme živín, ktoré sú tiež obsiahnuté v plodinách a potravinách. Kde ho teda nájdeme?


Orechy – vlašské orechy, mandle, pistácie a arašidy, lieskovce


Rastlinné oleje lisované za studena– kukuričný, repkový, slnečnicový, sezamový, palmový, ryžový, olivový


Semená, obilie a strukoviny – kukurica, sezam, slnečnica, šošovica, fazuľa, cícer, jačmeň, ovos, ľanové semienka


Pšeničné klíčky a olej z pšeničných klíčkov


Zelenina – špenát, kapusta, sladké zemiaky


Mäso a produkty zvierat –  mäso, mlieko, vajcia

 


Koenzým Q10: Najviac sa ho nachádza v kukurici, orechoch, sóji, mäse (hydina, bravčové i hovädzie), rybách (sardinky, makrely), brokolici, špenáte, repkovom, sójovom a sezamovom oleji.

 

Predpokladá sa, že pri normálnom zložení stravy prijímame denne 5 až 10 mg. koenzýmu Q10. Ďalšie je tvorený v našich bunkách. V krajinách Európy sa zvyčajne odporúča jeho príjem medzi 10 a 30 mg denne. Koenzým Q10 je obsiahnutý v mnohých ďalších potravinách. Bohužiaľ, vďaka technologickému spracovaniu je značné percento obsiahnutého koenzýmu zničené skôr, než sa dostane na stôl. Na rozdiel od krajín tretieho sveta nie je v ekonomicky vyspelých krajinách problém v množstve potravy, ale v jej kvalite. Používané technologické postupy spracovania potravín vedúce k ich tzv. hygienickej nezávadnosti a dlhodobej trvanlivosti majú za následok stratu značného množstva vitamínov, minerálov a stopových prvkov.


Selén: Nachádza sa v pôde a v kameňoch, kumuluje sa v rastlinách a nimi vstupuje do potravinového reťazca. Selén je prítomný vo väčšine potravín a jeho bohatými zdrojmi sú orechy (najmä brazílske orechy), ryby a iné produkty rybolovu, vnútornosti (obličky, pečeň) a mäso. Selén je tiež v obilninách, zelenine a iných rastlinných potravinách, ale jeho obsah kolíše podľa zloženia pôdy, na ktorej sa dopestovali.


Všeobecne platí, ak denne zjeme 400 až 600 g čerstvého ovocia a zeleniny, urobíme už veľa pre naše zdravie. Od jablka po cibuľu sú takmer všetky druhy ovocia a zeleniny bohaté na bioaktívne rastlinné látky. Vynikajúcimi antioxidantmi sú tiež koreniny. Klinček je na antioxidanty z korenín najbohatší, nasleduje mäta pieporná, nové korenie, škorica, oregano, tymián, šalvia, rozmarín, šafrán, estragón. Absolútnym kráľom antioxidačných korenín je nórsky klinček.


Ak konzumujete hotové jedlá, omáčky a iné potravinárske výrobky, tak vo väčšom množstve obsahujú antioxidanty: paradajkové omáčky, bazalkové pesto, horčica, sušené paradajky a paradajkový pretlak, čokolády s vysokým obsahom kakaa, zo syrov je to hlavne Brie, Gorgonzola a Roquefort, ďalej väčšina cereálií. Bohaté na antioxidanty sú aj takmer všetky lesné plody, tiež sušené jablká, sušené slivky, sušené marhule, artičoky, citrónová kôra, kapusta, červené a zelené čili. Stredné hodnoty majú sušené datle, sušené mango, čierne a zelené olivy, červená kapusta, červená repa, paprika, guava a slivky.

 


Nie som alkoholik...ale? (Niečo o tekutinách)
 

Priznám sa bez mučenia. V kruhu mojich priateľov som známy tým, že mám rád kvalitné červené víno. Tak si teraz idem prihriať svoju polievočku :) . Medzi alkoholických bojovníkov proti voľným radikálom preukázateľne patrí práve červené víno. Okrem vysokých antioxidačných účinkov pôsobí proti karcinogénom a chráni srdce... Hm, asi ho začnem piť viac :). Dobrou správou pre pivárov je to, že antioxidanty nájdete aj v tomto penivom moku. Z nealko nápojovej ponuky nesmieme zabudnúť na šťavu z granátových jabĺk, hroznovú a iné ovocné šťavy, čierny a zelený čaj a napodiv aj na kvalitnú presso kávu, ktorá je podľa výskumov dokonca takmer 15x bohatšia na antioxidanty, ako čierny čaj.


Ako by to však bolo, ak by sme nespomenuli obyčajnú vodu? Vedeli ste, že voda je najzdravšia požívatina na svete? Tak teraz to už viete. A ak chcete doviesť svoj pitný režim k dokonalosti, skúste piť ionizovanú vodu. Tú si môžete pripraviť aj doma pomocou prístroja na ionizáciu.
Dostatok kvalitnej pitnej vody je životne dôležitý pre každý organizmus. Stále viac a viac ľudí sa neuspokojuje s vodou z vodovodu, ktorá je chlórovaná a dezinfikovaná, spolieha sa na vodu správnej kvality upravenú čistiacim zariadením.


vodaIonizačné zariadenie je vysoko výkonné filtrovacie zariadenie, produkujúce ionizovanú vodu, bohatú na kyslík a zbavenú ťažkých kovov a jedovatých látok. K ionizácii dochádza v tomto prístroji zvyčajne na dvoch elektródach. Opačné náboje sa priťahujú: molekuly s kladným nábojom sú priťahované katódou (tá má záporný náboj), tie so zápornou zas anódou (kladný náboj). Katóda tak priťahuje vápnik, sodík, draslík a horčík, najdôležitejšie prvky zásaditej stravy. Molekuly vody vytvárajú zhluky. V klasickej vode sú tieto zhluky z 12-18 molekúl, v ionizovanej iba zo 6. Zhluky sa totiž pri ionizácii pretvárajú. To molekulám umožňuje dostať sa rýchlejšie do buniek. Hydratačné účinky sú tak až šesťnásobné! Rovnako sa tým výrazne zlepšuje rozpúšťajúca schopnosť vody, takže jej konzumáciou sa zvyšuje efektivita metabolizmu.

Vnútorné prostredie nášho organizmu je mierne zásadité, takže pitie alkalickej vody nemá žiadne nežiadúce účinky, naopak má pozitívny vplyv na stav vodných zásob tela a tým zlepšuje kvalitu života. Pitím tejto vody aktivujeme a posilňujeme prirodzený obranný systém tela. Tým sa bránime ochoreniam a naša energia stúpa na najvyššiu možnú úroveň.

Pri ionizácii má zásaditá molekula vody jeden atóm kyslíka a jeden vodíka (OH-). Kyslík má jednu voľnú väzbu, čo mu umožňuje naviazať sa na voľné radikály a urobiť z nich stabilné. Bonus: Ionizovaná voda má výborné účinky pri prekyslení žalúdka, hnačky a ďalších zažívacích problémoch. A keďže oxidácia prebieha na povrchu pokožky aj v jej vnútri, umývanie pleti takouto vodou zabráni tvorbe vrások.

 

 

Podčiarknuť a sčítať
 

Pred záverom jeden príbeh: Šéfredaktor Guinessovej knihy rekordov odišiel na japonský ostrov Tokunošima pri Okinawe, aby natočil rozhovor s najstarším (podľa dokladov), obyvateľom planéty Zem. Pán Izumi ( mal v tom čase 115 rokov) sa tešil veľmi dobrému zdraviu a po celý život tvrdo pracoval. Aktívne pracoval až do 105 rokov. Šéfredaktor bol prekvapený počtom ľudí na ostrove, ktorí sa dožili vysokého veku (na tomto ostrove je najväčšia hustota dlhovekosti na celej Zemi). Zvláštne je, že obyvatelia ostrova takmer nepoznali tradičné choroby staroby - artritída, osteoporóza, skleróza a ďalšie. Do konca života si uchovali výborné zdravie. a na prvý pohľad by im nikto nehádal tak vysoký vek.


Na žiadosť novinárov, si Ishegeo Izumi nechal urobiť celkovú zdravotnú prehliadku, ktorá zistila prekvapivé výsledky - prečo dlhovekosť obyvateľov na tomto ostrove je odlišná od ostatných Japoncov? Zistilo sa, že voda, ktorú užívali obyvatelia ostrova Okinawa, je veľmi odlišná od vody vo zvyšku Japonska a po celom svete. Voda je bohatá na vápnik a má záporné ORP, to znamená, že má záporný náboj. A zásaditá voda s vápnikom – to je vlastne ten roky hľadaný elixír mladosti.
Došli sme teda k záveru, že voda zohráva v našom živote oveľa väčšiu úlohu, akú sme si mysleli. Zvlášť ak ide o ionizovanú vodu – živú vodu. Našťastie pre nás nežijeme v dobe alchymistov a takáto voda nie je patentovaná (neplatíme za ňu stovky eur). Drahý je len prístroj na jej výrobu. Nie je to však horibilná suma. Určite nie väčšia, ako tá, ktorú vyhadzujeme za drahé lieky.

 

Na záver

Vnútorné starnutie na druhom človeku málokedy spoznáte na pohľad. Iné je to so starnutím vonkajším. Aj vy ste niekedy nadávali pri stretnutí so spolužiakmi zo strednej na fakt, že niektorí vyzerajú aj po dvadsiatich rokoch mlado? Každý z nás je iný. Na každého vplýva spôsob života, aký žijeme. V predchádzajúcich riadkoch ste sa dočítali o „hrdzavení“ ľudského organizmu. Ak sa začnete zaujímať o boj s voľnými radikálmi, účinky boja proti nim sa dostavia čoskoro a budete to práve vy, u koho zastane čas. Budem vám v tom boji držať palce.

 

Foto: h2orevival.wordpress.com, beauty.answers.com, antioxidants-for-health-and-longevity.com, thenaughtynutritionist.wordpress.com

(i.n)


 


 
Zhoda-partnerov.jpg

Zhoda partnerov podľa dátumu narodenia


Partnerská zhoda, zhoda na pracovisku, s najbližšími ..... Prečo sa dejú veci ako sa dejú? To všetko nám môžu ozrejmiť čísla. Podľa dátumu narodenia v numerológii nájdeme odpovede na mnohé otázky.
Vypočítajte si svoju zhodu!


 

VY EŠTE NEMÁTE REKLAMU NA DOBREJ RADE?

Možnosť textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru


 
obr.jpg

Plieseň v domácnosti


Plesne v obývacom priestore bývajú pre človeka čoraz väčším strašiakom. Nie preto, že by sa proti nim nedalo bojovať, ale hlavne z dôvodu, že štatisticky je ich oproti minulým rokom preukázateľne viac.


 
obr.jpg

Dostavba a izolácia podkrovia


Ak sme si vybrali vhodnú strechu a vhodný priestor, začíname plánovať zatepľovanie. Aj túto prácu prenechajme odborníkovi, kvalitne navrhnuté a riešené zateplenie je totiž najpodstatnejšie pre vytvorenie správnej tepelnej pohody.


 
obr.jpg

Čím sa líši rustikálna kuchyňa od vidieckeho štýlu?


Okrem množstva malých zásuviek, zásuvkových skriniek či nábytku s vyrezávanými stĺpikmi sa nezabúda na klasický drez s do kríža tvarovanými kohútikmi drezovej batérie. Takáto kuchyňa sa pýši nábytkom s bohatým profilovaním dvierok...


 
obr.jpg

10 rastlín, ktoré môžete pestovať v obyčajnej vode


Je jedno, či je leto, alebo zima. V interiéri nášho bytu môžeme po celý rok pestovať nenáročné bylinky, respektíve rastlinky, na ktoré nepotrebujeme mať ani záhradu, ani veľký kvetináč a ani zem. Bohato nám postačia malé nádoby a obyčajná voda.


 

Primátorské pirohy

Uvarené zemiaky nechajte vychladnúť, potom ich roztlačte a zmiešajte s ...

Využite registráciu a nechajte sa pohodlne informovať o novinkách na našej stránke

:
:
Zabudli ste heslo
Registrovať

dnes je: 15.12.2017

meniny má: Ivica

podrobný kalendár

22640679

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Ivica | Piatok 15.12.2017 |
ÚvodÚvodná stránka