Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu Hlavné menu 3

Zaradili ste do svojho jedálnička sušené paradajky? Robíte veľmi dobre

 

Zaradili ste do svojho jedálnička sušené paradajky? Robíte veľmi dobreV dnešnom článku sa zameriame na skutočnú delikatesu, ktorú milujú milióny ľudí po celom svete. Hneď na začiatku je nutné poznamenať, že na domácu prípravu sušených paradajok  by sme nikdy nemali používať  tie, ktoré nakúpime v hypermarkete a ktoré už majú za sebou desaťtisíc kilometrov dlhú cestu k zákazníkom. Ideálne sú z vlastnej záhradky alebo od overeného pestovateľa, ktorý na pestovanie nepoužíva viac chémie, ako rozumu.

Tepelné spracovanie ovocia a zeleniny si automaticky spájame s istou (alebo v niektorých prípadoch i úplnú) stratou prospešných vlastností pripravovaného jedla či nápoja. Čiastočne je to pravda, ale nie je to tak drastické, ako si väčšina ľudí myslí a navyše v niektorých prípadoch sa práve vďaka tepelnej úprave určité životne dôležité látky stanú pre organizmus stráviteľnejšie a alebo je tento schopný ich využiť väčšie množstvo. Jednou z takýchto upravených plodín sú sušené paradajky.

Tou dôležitou a zdraviu veľmi prospešnou látkou, ktorú v sušených paradajkách môžeme nájsť, je lykopén . Jedná sa o veľmi dobrý antioxidant, ktorý v organizme okrem iného pôsobí ako prevencia proti vzniku rakoviny. Zvlášť účinný by mal byť podľa rôznych výskumov proti rakovine tráviacej sústavy a prostaty. Pomáha tiež chrániť kožu pred škodlivými vplyvmi UV žiarenia. Sušené paradajky majú mierne močopudné pôsobenie a ak nie sú presolené, tak pôsobia blahodarne na tlak a obehovú sústavu všeobecne. Naviac sa sušené paradajky najčastejšie podávajú naložené v panenskom oleji. Vďaka tomu sa zvyšuje schopnosť organizmu vstrebávať vitamíny a minerály a samozrejme nemôžeme zabúdať na to, že aj samotné rastlinné tuky sú zdrojom zdraviu prospešných kyselín a vitamínov.

Keď sa na vrátime k lykopénu, v sušených paradajkách je ho až desaťkrát viac ako v čerstvých, všetko záleží samozrejme na druhu tejto zeleniny ... teda vlastne ovocia - podľa klasického delenia sú paradajky, napriek všeobecnej predstave, ktorá ich radí medzi zeleninuovocie . V prírodných podmienkach sa v skutočnosti jedná o plod viacročnej rastliny. Samozrejme násobky množstva lykopénu sú aj vďaka tomu, že paradajky počas sušenia zbavíme prebytočnej vody a tak zároveň potom môžeme v jednom jedle zjesť mnohonásobne viac tohto potrebného antioxidantu a tiež, ako už bolo spomenuté, lykopén je vďaka tepelnému spracovaniu a kombinácii s rastlinnými tukmi oveľa lepšie stráviteľný a náš organizmus ho dokáže výrazne lepšie vstrebať. Z ďalších zdraviu prospešných látok , ktoré v sušených paradajkách nájdeme, za zmienku stoja rôzne karotenoidy a vitamíny C, B, E, K aj PP. Tiež obsahujú väčšie množstvo draslíka a trochu železa, vápnika a horčíka.

Receptov na sušené paradajky nájdete na internete veľmi veľa. Môžete si však podľa chutí vytvoriť vlastný recept, resp. bylinky a prísady, ktoré dáte do nálevu. Nám sa osvedčil cesnak, tymian, bazalka. Dokonca hitom vlaňajšieho leta boli sušené paradajky so syrom Feta nakrájaným na kocky.

Sušené paradajky pripravujeme v sušičke na ovocie a zeleninu a potom ich nakladáme pre dlhšiu trvanlivosť. Na sušenie vyberáme tvrdšie zrelé paradajky. Tie umyjeme a nakrájame na hrubšie plátky, ktoré potom pokladáme na rošt sušičky. Potom paradajky usušíme tak, aby sa konzistenciou podobali napríklad na hrozienka. Ak by sme to so sušením prehnali, z paradajok by sa nám stali lámavé „krekry“.

Zaradili ste do svojho jedálnička sušené paradajky? Robíte veľmi dobreNa nakladanie paradajok potrebujeme vyvarené a čisté zaváracie poháre. Do nich potom usušené paradajky natlačíme takmer po vrch  a až po okraj dolejeme olivovým či slnečnicovým olejom. Medzi paradajky vkladáme obľúbené bylinky alebo chilli papričky - tie môžu byť čerstvé, nasekané alebo sušené, ako máte radi. Vynikajúcimi prísadami k sušeným paradajkám sú bazalka, rozmarín, tymián, kapary aj cesnak, ak máte radi, ktorý je dobré nakrájať na plátky. Po dochutení a doliatí oleja poháre uzavrieme a dáme na suché miesto. Sušené paradajky je najlepšie konzumovať až niekoľko dní po zavarení a v tomto stave vydržia aj niekoľko mesiacov.

 

Podčiarknuté, sčítané:

- Oproti čerstvým majú sušené paradajky plnšiu a intenzívnejšiu chuť.

- Veľkou výhodou je aj to, že ich môžete použiť všade tam, kde pridávate čerstvé paradajky. Využijete ich hlavne mimo sezónu.

- Možno ich konzumovať len tak ako sušenú pochúťku, ale môžete ich pridať do šalátov, omáčok a tiež na mäso či podeň. Používajú sa aj ako náplň na pizzu, tiež do rizota alebo cestovín.

- Obsahujú málo kalórií, majú málo tuku a žiadny cholesterol.

- Sú bohaté na vlákninu, vitamíny skupiny A, B, C, E, K a tiež v nich nájdete veľa minerálnych látok - sodík, draslík a ďalšie.

- Aby sa zužitkovali karotenoidy čo najefektívnejšie, nakladajú sa do oleja. Majú potom antioxidačné účinky a dokonca aj spomaľujú proces starnutia.

- Paradajky, ako sme spomínali, obsahujú lykopén, čo je najznámejší karotenoid. Pôsobí ako prevencia proti vzniku rakoviny hrubého čreva, prsníka, pľúc, prostaty a tiež pomáha predchádzať infarktu myokardu.

 

Mohlo by vás tiež zaujať:

Ako dosiahnuť, aby paradajky vo vašej záhrade čo najviac rodili?

Hlúbová zelenina vám posilní imunitu

Ďalšie zaujímavé články, rady a tipy na tému Zelenina

 

© WEBY GROUP
Publikovanie a ďalšie šírenie článkov zo zdrojov internetového portálu DobraRada.sk alebo ich jednotlivých častí, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu spoločnosti WEBY GROUP s.r.o zakázané. V prípade, že máte o ďalšie šírenie článkov záujem, kontaktujte nás na adrese info@dobrarada.sk

Foto: gastronom.ru
Autor: Ivan Nôta

 


 
Zhoda-partnerov.jpg

Zhoda partnerov podľa dátumu narodenia


Partnerská zhoda, zhoda na pracovisku, s najbližšími ..... Prečo sa dejú veci ako sa dejú? To všetko nám môžu ozrejmiť čísla. Podľa dátumu narodenia v numerológii nájdeme odpovede na mnohé otázky.
Vypočítajte si svoju zhodu!


 

VY EŠTE NEMÁTE REKLAMU NA DOBREJ RADE?

Možnosť textovej i banerovej reklamy pre vašu firmu či agentúru


 
obr.jpg

Uvarte si žihľavové pivo. Je to jednoduchšie, ako si myslíte


Aj keď je ideálny čas na varenie tohto piva na jar, kedy sa zbierajú mladé výhonky žihľavy, možno ho pripravovať až do jesene. Základom však bude, že sa zbierajú len vrchné časti rastliny, ktoré nie sú staré.


 
obr.jpg

Páči sa vám kamenný krb?


Ak vám vo vašom dome chýba pekný krb a váš zrak sa stále častejšie rozhliada po peknom prírodnom kameni, prezradíme vám, aké výhody a nevýhody vykurovanie kamenným krbom má.


 
obr.jpg

Ako na čistenie umelého potoka


Hneď, ako vypneme vodný systém v potoku a odtok vody z neho, vyčistíme riečisko od kameňov a štrku. Kamene, ktoré vyberieme z potoka, bude potrebné pred ďalším použitím opláchnuť prúdom vody od bahna a nečistôt.


 
obr.jpg

Účinné prírodné lieky na bolesti žalúdka, gastritídu a pálenie záhy


Na gastritídu a pálenie záhy existuje množstvo konvenčných terapií. Väčšina štandardných liekov však spôsobuje nežiaduce vedľajšie účinky, ktoré chorým ľuďom ďalej strpčujú život. Našťastie veľmi dobre dodnes fungujú rady našich babičiek. Vyskúšajte


 

Výborná nátierka

Maslo vymiešajte s horčicou, pridajte soľ a korenie, salámu, cibuľku a ...

dnes je: 18.7.2018

meniny má: Kamila

podrobný kalendár

24295620

Úvod | Mapa stránok | RSS | Meniny má Kamila | Streda 18.7.2018 |
ÚvodÚvodná stránka